Faithful

Format: Bok  •  Skriven tillsammans med Stewart O'Nan, Scribner (2004)

Faithful: Two Diehard Boston Red Sox Fans Chronicle the Historic 2004 Season är förmodligen den längsta titeln på en Kingbok någonsin. Tyvärr är själva boken rätt lång också. Det är inte så att vare sig King eller Stewart O’Nan (som skrivit merparten av boken) är trista att lyssna på men baseball är inte så fasligt intressant när man inte förstår sig på det.
   För denna recension har jag faktiskt både läst och lyssnat på boken. Jag fick båda versionerna med posten inom loppet av några dagar så jag tyckte att det var lika bra att slå ihop recensionerna.
   Jag gjorde så att jag började med att läsa boken och efter ett tag gick jag över till att lyssna på den. Då detta är en speciell bok var det lättare att lyssna än att läsa. Man blir ju lite friare att samtidigt pyssla med annat vilket var bra eftersom jag, ärligt talat, hade lite svårt att hålla intresset uppe. Jag vet att det låter hårt men det är tyvärr sant. De delar i boken där King och O’Nan berättar om egna upplevelser i samband med baseball är helt OK, men när de beskriver en match och radar upp namnen på spelare man inte vet ett dugg om eller vilket lag de är i blir det svårare.
   Jag kanske ska backa lite och berätta att detta alltså inte är en fiktiv bok utan en faktabok om baseballaget The Boston Red Sox och deras säsong 2004. En sak som måste noteras är att just detta år vann de serien, något som inte hänt på typ 80-90 år och det hade alltså inte King och O’Nan en aning om när de började skriva boken. Vad tycker ni om den tajmingen?
   Med det sagt kan jag även berätta att det i ljudboken är två olika uppläsare som läst in den. En som läser Kings delar (Ron McLarty) och en annan som läser O’Nans (Adam Grupper). Drömmen hade naturligtvis varit att King och O’Nan läst sina egna delar men det var enligt O’Nan aldrig ens tanken.
   Är ni intresserade av baseball kommer ni troligen att gilla Faithful en hel del men annars är det en ganska medioker läsning. Jag skulle nog dock rekommendera CD:n istället för boken. Det enda problemet med det är att boksamlingen inte blir komplett…
   Det mest positiva som Faithful medförde var dels att jag kom i kontakt med O’Nan (som är en MYCKET trevlig man) samt att jag blev sugen på att läsa mer av vad han skrivit.
   Betyget blir endast en svag 2 av 5 Följeslagare.
Först publicerad i Följeslagarna #199 - 2005-03-01

The Dark Tower Sketchbook

Tidning, publicerad på foljeslagarna.com 2007-02-01

När omslaget till The Dark Tower Sketchbook dök upp på nätet såg jag framför mig en liten exklusiv sak i fint papper och allt sådant, men när den väl hamnade framför mig blev jag smått chockad. Det är en extremt tunn serietidning och inte alls någon ”sketchbook” enligt min definiering. Men tidningen var ju gratis (för alla) så man ska inte klaga… De... [Läs hela recensionen]