Elevation

Format: Bok  •  Scribner (2018)

Som en snäll version av Thinner. Så kan man beskriva Stephen Kings kortroman Elevation - hans första Castle Rock-baserade bok sedan… Ja, i all ärlighet sedan den ännu kortare Gwendy's Button Box som skrevs ihop med Richard Chizmar härom året. Den fysiska boken är ungefär lika stor som ett DVD-fodral och de 146 sidorna går att läsa i ett svep under ett par koncentrerade timmar.
   Elevation är ingen skräckhistoria, men den har övernaturliga inslag. VÃ¥r huvudperson är Scott Carey, en stadig man med en framträdande mage. Trots kroppshyddan är han ingen tungviktare. Av nÃ¥gon oförklarlig anledning tappar Scott i vikt varje dag. NÃ¥got halvkilo eller helkilo försvinner medan massan är den den samma. Det spelar ingen roll om han ställer sig pÃ¥ vÃ¥gen spritt sprÃ¥ngande naken eller med hantlar i händerna - vikten är den samma ändÃ¥. Och den minskar.
   Medan datumet dÃ¥ han sannolikt kommer att väga noll finns som en slutpunkt i framtiden har Scott ett litet brÃ¥k med sina grannar, paret Deidre och Missy. Egentligen är det en skitsak - bokstavligt talat - eftersom deras hundar har en tendens att göra sina behov pÃ¥ Scotts tomt och han bara vill att de plockar upp efter sig, men det blir en infekterad situation som egentligen grundar sig i staden Castle Rocks inställning till det inflyttade lesbiska paret och deras vegetariska restaurang.
   Ett stundande Ã¥rligt motionslopp kommer att ha stor betydelse för alla inblandade, samtidigt som Scotts vÃ¥g visar allt mindre och mindre.
   Likheterna med Thinner finns ju där med det stora undantaget att Scott inte blir magrare. NÃ¥gon förbannelse finns inte inblandad heller sÃ¥ att historien är som en snällare version av den femte Bachman-boken tycker jag fungerar utmärkt som jämförelse. Elevation är en historia där man fÃ¥r lÃ¥ta sin egen fantasi fylla i luckorna. Vad hände innan och vad händer efter bokens utsnitt ur Scotts liv? I och med att boken är sÃ¥ kort tycker jag att det är helt okej i det här fallet. Samtidigt tycker jag om karaktärerna och blir lite ledsen över att inte fÃ¥ lite mer av dem.
   Boken tilltalar mig och jag vill ge den 4 Följeslagare av 5 möjliga. Jag vill även tipsa om ljudboken, inläst av Stephen King, där novellen "Laurie" ingÃ¥r som bonus. Den finns pÃ¥ Storytel och fungerar utmärkt att köra pÃ¥ 1,5 gÃ¥nger hastigheten. DÃ¥ tar det ungefär tvÃ¥ timmar att lyssna pÃ¥ Elevation. Perfekt under en lÃ¥ngpromenad eller en resa.
Elevation är en riktigt bra bok. En sorglig bok, men en jäkligt bra bok. King låter oss känna några få personer. Vi får veta vad som motiverar dem och vilka problem de har. King får oss att bry oss om dem och i slutänden tvingas vi ta farväl. En väldigt välskriven historia.
   Jag slits lite mellan att jag tycker att den är för kort och att jag tycker den är perfekt. Anledningen till det är att jag skulle vilja veta mer om Scott, Deidre och Missy. Hur hamnade de i Castle Rock, vad mer har de varit med om och var tar de vägen. Men ju mer jag lÃ¥ter historien sjunka in sÃ¥ inser jag att den är perfekt som den är. Förmodligen skulle den inte vara sÃ¥ effektiv som den är om vi fick veta allt om karaktärerna. Nu fÃ¥r vi precis det vi behöver för att bry oss och vÃ¥ra hjärnor skapar därför resten. Som vanligt vet King precis vad vi vill ha och han exekverar det perfekt.
   Jag gillar Elevation och ger den därför 4 Följeslagare av 5 möjliga.
Publicerad 2019-02-04

Dreamcatcher

Bok, publicerad på foljeslagarna.com 2001-04-02

I Dreamcatcher är vi är Ã¥ter tillbaka i Kings Derry. Historien som King berättar tar sin början 1978 och handlar om fyra unga pojkar. LÃ¥ter det som en tidigare Kingbok? Jag vet, beskrivningen av Dreamcatcher lÃ¥ter mycket lik handlingen i It. När man sedan börjat läsa boken märker man snart att likheterna inte är sÃ¥ stora längre, även om de finns där nÃ¥gonstansâ... [Läs hela recensionen]