'Salem's Lot

Format: DVD/blu-ray  •  Regisserad av Mikael Salomon (2004)

'Salem's Lot hör till de Kingböcker som inte platsar på min absoluta topplista, men som jag ändå rankar väldigt högt. Det låter kanske lite märkligt, men när jag läser boken så gillar jag den oerhört mycket. Jag gillar när King skapar hela samhällen med många karaktärer och hur alla dessa karaktärer kopplas ihop med varandra. När man läser en sådan bok känns det som man är en invånare i staden, och när boken är slut blir det tyvärr som man flyttar därifrån. Därför rankar jag 'Salem's Lot högt som läsupplevelse, men inte lika högt som en bok att minnas och längta efter att få läsa om.
   När det blev känt att en nyfilmatisering skulle göras blev jag glad. Det kändes som den gamla filmatiseringen från 1979 var lite dammig och gammal. Jag har den inspelad någonstans men är faktiskt inte helt säker på att jag sett den. Den får vänta till en regnig dag, som man brukar säga. Men när nyfilmatiseringen hade visats under två kvällar på amerikanska TNT kom inte allt för positiva reaktioner. Förväntningarna trappades ned och när jag nu bänkade mig i soffan föreställde jag mig att få skriva en riktig sågning. Men med facit i handen så blir det inte så. Jag tycker nog att 'Salem's Lot fått lite oförtjänt dålig kritik.
   Fast det är klart att man reagerar märkligt när vissa smått omotiverade förändringar skett. Inte i själva grundhistorien men väl lite i detaljerna. Till exempel är Ben Mears (Rob Lowe) ingen romanförfattare längre utan en mer journalistisk författare som bland annat varit tillfångatagen av talibaner och fått Pulitzerpriset. Kanske inte så uppseendeväckande men att däremot Fader Callahan (James Cromwell) plötsligt är (eller blir) en OND figur är bara för konstigt. Detta märks redan i den omskrivna prologen där vi får se hur en trasig Mears letar rätt på Callahan i ett soppkök i New York (?) och attackerar honom till den milda grad att de båda hamnar på sjukhus där Mears berättar historien om 'Salem's Lot för ett sjukbiträde.
   Fördelen 'Salem's Lot har mot andra längre tv-filmer och miniserier baserade på Kings verk är att den visats på en kanal som inte har reklam. Därför är det bättre flyt i dramaturgin och inga konstiga avbrott på sex ställen per del som vanligt. Det gillar jag. Första delen har en fin tempoökning som får spänningen att stiga. Man blir riktigt insugen i storyn som till större delen följer Kings förlaga väl.
   Skådespelarinsatserna är i överlag goda. Det finns ingen karaktär som retar upp mig som det alltid brukar vara (allt från igentäppta ungar (The Shining) till näsrynkande surpuppar (Rose Red)), men å andra sidan är det väl ingen skådespelare som gör sitt livs roll i filmen. Tunga veteranerna Donald Sutherland och Rutger Hauer gör rena radarparet som Straker och Barlow, trots att de aldrig - vad jag minns - är i bild samtidigt. Samantha Mathis är bra som Susan, och hennes relation till Ben Mears (en av Kings mest tragiska kärlekshistorier, tillsammans med Mike Noonan och Matties i Bag of Bones) känns trovärdig och bra. Rob Lowe gör inte bort sig och James Cromwell är alltid bra, men väldigt outnyttjad i serien.
   När det gäller specialeffekter och make-up så tycker jag att de funkar riktigt bra. Det finns kanske någon specialeffekt som känns lite billig, men vampyrernas snabba rörelser är riktigt coola. Filmen är inte speciellt blodig och har man läst boken blir den heller inte så värst spännande. Men i sin helhet tycker jag att 'Salem's Lot i sin nyinspelning duger.
   Jag drar till med 3, inte alls starka, Följeslagare av 5 möjliga.
Jag såg nyversionen av 'Salem's Lot redan när den gick på amerikansk tv och tyvärr är den inte ett dugg bättre nu när den kommer på DVD… Delar av filmen, eller rättare sagt tv-serien (den gick i två delar), är väldigt trogen boken men andra delar har ändrats mycket… och av ingen uppenbar anledning. Det känns som verkligen onödiga ändringar.
   Man inleder filmen med att låta en rasande Ben hitta Father Callahan. Jag ska inte avslöja varför han är arg men det är bara så fel! Man har tagit sig allt för stora friheter med handlingen, den saken är glasklar. Det känns lite som om man velat ”bättra på” Kings berättelse.
   En annan förändring (bland många) de gjort är att de gjort karaktären Mark som i boken är en försynt och lite blyg kille till en riktigt otrevlig bråkstake. Helt plötsligt har man inte alls någon sympati för honom och man önskar inte annat än att någon ska käka upp honom, så han försvinner. Känns totalt galet. Över lag har de ändrat personligheterna på en hel del karaktärer. Ben och Susan känner man knappt igen och Straker är inte alls den sofistikerade personen han är i boken…
   Man har även givit Ben mer motiv för att vara i 'Salem's Lot. Även detta känns helt onödigt då det egentligen inte tillför något utan mer får en att fråga sig själv… varför? Var det bara för att fylla ut tiden, eller?
   När det sedan gäller skådespelarnas prestationer så är det nog sällan som så många stora namn presterat så lite. De enda som lever upp till sina rykten är James Cromwell (han gör en väldigt bra rolltolkning) och Rob Lowe. När det sedan gäller Donald Sutherland är hans rolltolkning av Straker för mycket och Rutger Hauer som Barlow för lite. Det funkar inte alls…
   Resterande skådisar är helt fel-castade. De är alla för unga för de karaktärer de spelar. Helt plötsligt ser alla ut som unga, framgångsrika modeller och det funkar inte, inte i 'Salem's Lot.
   När det sedan gäller vampyrerna själva har vi den stora skandalen. I boken och även i originalserien får åtminstone jag känslan av att vampyrerna är mer som zombies än människor men här har man låtit dom behålla samma personligheter och intellekt. Den enda skillnaden är egentligen att de helt plötsligt har längre tänder. Katastrof. Ni kommer att förstå vad jag menar när ni ser det.
   Sen har man naturligtvis även gjort om slutet. När detta händer frågar jag alltid mig själv om det är nödvändigt att göra om slutet för att filmen ska funka. Är det nödvändigt har man ju inte så mycket val och det är bara att gilla läget men annars är det inte acceptabelt. Här finns det igen som helst anledning. Åter igen, helt onödigt!
   Som ni säkert förstår gillar jag inte nyversionen av 'Salem's Lot. Till största delen beror det på manuset, där man gjort så många och onödiga ändringar. Betyget blir 1 svag Följeslagare av 5 möjliga. Personligen kommer jag inte att se om den här filmen.
Först publicerad i Följeslagarna #204 - 2005-08-01

The Bazaar of Bad Dreams

Bok, publicerad på foljeslagarna.com 2015-12-30

För 20-25 år sedan älskade jag att plocka fram någon av Kings novellsamlingar, vilka då var Dödsbädden (Night Shift) och Den förskräckliga apan (Skeleton Crew) och bara läsa någon novell i lämplig längd rakt upp och ned, till exempel "Grått slem, eller..." eller kanske "Den typ som överlever". Samma sak har inte hänt med de fyra-fem (beroende lite på hur ma... [Läs hela recensionen]