'Salem's Lot - The Illustrated Edition

Format: Bok  •  Doubleday (2005)

Till skillnad från i Sverige kommer det i USA ständiga nytryckningar av Kings böcker, och då pratar jag om hela katalogen (utom Rage som dragits in). Ibland blir det ett nytt omslag, på senare år har pocketupplagorna kryddats med ett nytt förord, men ingen bok har varit i närheten av att ha haft så mycket mervärde som 'Salem's Lot - The Illustrated Edition.
   Boken kom ursprungligen ut tidigare i år i en överdimensionerad och kraftigt begränsad upplaga, och denna utgåva - utgiven av Doubleday - kan ses som "trade"-upplagan till den begränsade utgåvan även om det inte riktigt är så heller. Denna utgåva kommer sannolikt ha en betydligt större upplaga än en vanlig trade edition som brukar vara ett par 10 000-tals böcker osignerade men nästan lika exklusiva som de signerade böckerna.
   Därmed inte sagt att Doubledays bok är någon skräputgåva. Det handlar snarare om precis motsatsen. Den här boken har nästan allt man kan önska. Illustrationerna, en rad stämningsfyllda foton, ska egentligen ses som en bisak i sammanhanget då de inte är exklusivt tagna för boken utan foton som "råkade" passa. Hur som helst är de snygga och ger en viss stämning till läsningen.
   Den stora grejen är de 50 sidor med bortstrukna scener från Kings originalmanus. Snacka om DVD i bokformat! Här får vi lite mer kött till den redan mastiga vampyrhistorien med hänvisningar till vart scenerna skulle varit. Det är en ganska lustig känsla att plötsligt få mer av en historia man redan kan väldigt väl. Det enda som saknas är kommentarer till strykningarna direkt från King.
   King är dock lite delaktig i boken då han förärat denna utgåva med ett exklusivt förord där han berättar lite om hur 'Salem's Lot kom till (bland annat förkortningen av namnet "Jerusalem"). Vi som varit med ett tag känner mycket väl till historien om hur King skulle följa upp Carrie och valde mellan Second Coming (originaltiteln på 'Salem's Lot) och en annan bok. I detta förord menar King att den andra boken var Roadwork när det tidigare sagts att boken i fråga var den än idag osläppta Blaze. Kanske var sanningen att alla tre var alternativ?
   Den sista bonusen i boken är de två 'Salem's Lot -relaterade novellerna "Jerusalem´s Lot" och "One for the road", båda plockade från Night Shift. Kul idé att klämma med dem också.
   Man önskar att 'Salem's Lot - The Illustrated Edition var del ett i en serie med liknande återutgivningar av Kings äldre böcker. Det skulle ju vara hur kul som helst att få lite mer scener från vissa böcker, men tyvärr verkar detta vara en engångsföreteelse.
   Och tyvärr är boken inte helt perfekt. Den stora romantexten saknar hänvisningar till de borttagna scenerna så man kan inte per automatik läsa boken så som den ursprungligen var skriven, om man inte har någon fusklapp bredvid sig så man vet när man ska bläddra fram till de borttagna scenerna. Det är lite tråkigt att man inte kunde ha bakat in den lilla informationen eller kanske ännu hellre återinsatt scenerna, men det finns förmodligen en logisk förklaring till det hela.
   På grund av den lilla, lilla detaljen blir det inte mer än 4 Följeslagare av 5 möjliga. Äger man inte 'Salem's Lot tidigare är detta ett absolut måste.
Ja, detta är sannerligen en mycket ovanlig bok. Den enda tidigare bok som givits ut med borttagna delar är The Stand. Där valde man att lägga in texten där den skulle vara, här väljer man att lägga de borttagna delarna sist. Förmodligen beror detta på att när det gäller The Stand var King personligen inblandad, här är det bara förlaget. Skulle man lägga in de borttagna delarna skulle det förmodligen krävas en del om arbete och finputsning av King själv.
   Det ultimata hade ju varit om de lagt in delarna i boken och sen markerat dessa stycken med röd text eller liknande. Hade varit hur bra som helst.
   Betyget blir 4 Följeslagare av 5 möjliga.
Först publicerad i Följeslagarna #207 - 2005-11-01

American Vampire #1

Tidning, publicerad på foljeslagarna.com 2010-04-06

Ytterligare en serietidning som bär Kings namn har sett dagens ljus. Den här gången heter den American Vampire och är ett samarbete mellan Scott Snyder och King. Snyder har skrivit en serie som heter "Big Break" och King en som heter "Bad Blood". Båda har sen illustrerats av Rafael Albuquerque och packats in i samma tidning. De har dock rätt mycket gemensamt så det... [Läs hela recensionen]