Secret Windows

Format: Bok  •  Book of the Month (2000)

Detta är år 2000:s lilla bomb. Det kom ytterligare en Kingbok som den stora läsarskaran inte alls fick ta del av, då den släpptes av Book-of-the-Month Club enbart för deras medlemmar (som i sin tur betyder att man måste vara amerikan). Detta var ju inte speciellt kul i och med att boken innehåller non-fictionmaterial av King som tidigare inte funnits samlat i en egen volym. Lyckligtvis ramlade några ex ut till allmänheten genom några av de välkända Kingspecialisterna.
   Dessvärre ställer jag mig ganska kritisk till den här boken av några olika anledningar:
   1) Utseendet. Secret Windows är med Kingmått mätt en ganska ful bok. Omslaget är fult och typografin stel och inte alls det som man är van vid i amerikanska utgåvor. Faktum är att boken - med undertiteln "Essays and Fiction on the Craft of Writing" - ger intrycket av att vara en billigt gjord piratbok i kölvattnet av On Writings framgång. Men boken är ju godkänd av King, så den är inte en pirat.
   2) Ostrukturerat innehåll. Även om King sagt OK till boken känns det som han borde varit lite mer inblandad i den i alla fall. Som det är nu finns det ingen röd tråd genom boken. Det finns ingen förklaring till varför just dessa texter samlats. Har man även en lite övergripande blick över vilka non-fictiontexter som finns skrivna, så kan man snabbt konstatera att vissa andra texter borde varit självskrivna i denna bok framför några av de som har valts.
   3) Återanvändning. Av någon anledning har bokens redaktör valt ut texter som redan finns samlade, i Kings egna böcker. Jag syftar då först och främst på förorden till Night Shift och "Secret Window, Secret Garden" samt novellen "The Ballad of the Flexible Bullet". I och för sig kan man förstå dessa val - i Night Shift pratade King till sina läsare direkt för första gången och "Secret Window, Secret Garden" har ju givit namn till denna bok. "The Ballad…" handlar ju om en författare, och denna version ska vara originalet från Fantasy & Science Fiction Magazine och det kan vara någon minimal skillnad mellan den och versionen i Skeleton Crew.
   Vad som däremot inte kan förklaras är varför bokens längsta text är ett 160 sidor långt utdrag ur Danse Macabre, en bok som ju finns på marknaden än i dag. Väldigt märkligt.
   I övrigt kan man säga att texterna är ju bra och intressanta. Några av de mer oväntade inslagen är de två fictiontexter som finns utöver "The Ballad…", nämligen "Jumper/Rush Call" och "In The Deathroom". Det första är två stycken otroligt tidiga mininoveller av King som ursprungligen publicerades i Kings bror Davids kvarterstidning "Dave's Rag". Dessa texter är från 1959-60 och det är oerhört uppseendeväckande att King släppt loss dessa. Den andra texten är ju den första papperspubliceringen av novellen som återfinns i ljudboken Blood and Smoke.
   Utöver det finns det texter från föredrag och intervjuer (rekommenderar speciellt den långa texten "An Evening at the Billerica Library"), korta kommentarer till It och Misery från Book-of-the-Month News och diverse andra texter. Det finns också två av Kings introduktioner till andra författares romaner (John Fowlers "The Collector" och Jack Ketchums "The Girl Next Door", vilka man kanske får ut mest av om man läst böckerna i fråga).
   En av de bättre texterna i boken är dock Peter Straubs inledning där han på ett hjärtligt sätt ger tillbaka för alla gånger King pratat väl om sin kollega, och samtidigt analyserar Kings skrivande på ett bra sätt.
   Som ni märkt är jag lite tveksam till den här boken. Visst, innehållet är bra, men det känns som Book-of-the-Month Club har slarvat bort en bra idé och gjort något som inte är riktigt genomarbetat bara för att hänga på On Writings popularitet. Å andra sidan känns det inte helt oväntat ifall Pocket Books släpper en version för allmänheten inom en snar framtid…
   Jag kan inte dela ut mer än 3 Följeslagare av 5 möjliga till Secret Windows.
Först måste jag säga att jag är mycket förvånad över att denna bok kom ut överhuvudtaget. Materialet i den är minst sagt blandat. Det mesta är dock non-fictionartiklar som tidigare publicerats på andra ställen. Dessa är dock motiverade att ta med i boken, tidigare har de publicerats i tidskrifter och liknande och dessa kan vara ganska så svåra att få tag på.
   Vad som inte är motiverat är utdraget ut Danse Macabre. Denna bok finns ju som Anders påpekade redan ute på marknaden. Att sedan även låta denna del ta upp 1/4 av boken är helt fel! Att de sedan tog med förordet till Night Shift, förordet till "Secret Window, Secret Garden" och "The Ballad of the Flexible Bullet" gör att det känns som att de bara plockade ihop lite material för att fylla ut boken.
   Vad som däremot var mycket intressant att läsa i boken var Kings två tidiga historier "Jumper" och "Rush Call". Jag skulle inte vilja säga att jag redan här såg Kings potential för det gjorde jag inte, men jag tyckte att det var enormt kul att läsa dessa två historier. Samma sak gäller för "In the Deathroom" som tidigare bara existerat på ljudboken Blood and Smoke och delvis i On Writing.
   Jag tycker dock att det är förvånande att King inte sparade dessa till den egna kommande samlingen. Kanske kommer de att finnas med där också men personligen tycker jag nog att King skulle ha hållit lite på "Jumper" och "Rush Call" så att de fick "dyka" upp först i hans egen samling.
   Övriga delar av boken som jag gillade var Peter Straubs förord. Där beskriver han King på ett underbart sätt, mycket kul att läsa. Jag gillade även "Ever et Raw Meat?" där King berättar om en del underliga och konstiga frågor som han får ibland. Vad sägs till exempel om "Du, Stephen, har du skrivit några bra böcker på senaste tiden?" eller "Varför läser du inte en av dina egna böcker?". Mycket underhållande.
   En annan sak som slog mig är hur mycket Kings resonemang i "The Horror Market Writer and the Ten Bears" liknar det han lägger fram i On Writing, fast det skrevs 27 år tidigare…
   Betyget då? Jag ger den 3 Följeslagare av 5 möjliga. Det syns tydligt att detta är en framstressad bok som skulle ha kunnat blivit så mycket bättre om man arbetat lite mer med den. Det är dock inte helt ointressant för den som vill läsa mer av King!

Här är hela innehållet i Secret Windows:
- Introduction by Peter Straub
- Dave's Rag med "Jumper" och "Rush Call"
- "The Horror Market Writer and the Ten Bears: A True Story
- Foreword to Night Shift
- "On Becoming a Brand Name"
- "Horror Fiction": From Danse Macabre
- "An Evening at the Billerica [Massachusetts] Library"
- "The Ballad of the Flexible Bullet"
- "How It Happened"
- "Banned Books and Other Concerns: The Virginia Beach Lecture"
- "Turning the Thumbscrews on the Reader"
- "'Ever Et Raw Meat?' and Other Weird Questions"
- A New Introduction to John Fowles's The Collector
- "What Stephen King Does for Love"
- "Two Past Midnight: A Note on 'Secret Window, Secret Garden"
- Introduction to Jack Ketchum's The Girl Next Door
- "Great Hookers I Have Known"
- "A Night at the Royal Festival Hall": Muriel Grey Interviews Stephen King
- "An Evening with Stephen King"
- "In the Deathroom"
- Acknowledgements
Först publicerad i Följeslagarna #109 - 2001-02-19

Det Mörka Tornet I: Revolvermannen

Ljudbok, publicerad på foljeslagarna.com 2006-03-02

Så har då den första svenska Stephen King-ljudboken släppts. Tidigare har det endast två kortare noveller funnits på kassett i Sverige, om man inte räknar med de ljudböcker biblioteken lånar ut till synskadade förstås. Med andra ord var det på tiden att även King släpptes som ljudbok. Tyvärr har Bra Böcker misslyckats kapitalt när man valt Torsten Wahlund s... [Läs hela recensionen]