The Dark Tower: Treachery #5

Format: Tidning  •  Av Peter David, Robin Furth, Jae Lee och Richard Isanove, Marvel (2009)

Den tredje omgången av The Dark Tower-serien börjar närma sig sitt slut och nummer fem får ses lite som en transportsträcka till nästa, omgångens sista nummer, där man bygger upp allt inför finalen. Rolands mor Gabrielle kommer allt närmare att svika sin make och son. Frågan är bara om hennes planer på att mörda sin man, Rolands pappa Steven, kommer att lyckas. Roland misstänker att något är på gång och hans far är inte allt för lätt att lura…
   Samtidigt är Roland svårt märkt av sin sorg efter Susan. Medan Alain och Cuthbert ser fram emot att få sina revolvrar och den tillhörande festen sitter Roland mest och sörjer. Han ser det som omöjligt att någonsin älska igen nu när hans livs kärlek är borta så varför ens försöka?
   Som vanligt får vi också lite historia och denna gång handlar det om giftiga växter och vad man ska göra om man utsätts för dessa. Detta är något en revolverman måste kunna innan han får utmana Cort för att få sina vapen. Vi får också se lite hur numret blev till, lite olika omslag och sista delen av intervjun med Robin Furth. Tyvärr känns detta som sagt lite som ett mellannummer och betyget blir därför inte högre än tre starka Följeslagare av fem möjliga.
Detta nummer innehåller en av de mest brutala scener som visats upp i seriens historia än så länge och seriens berättare varnar till och med läsaren: ”This is the part of the story I least wanted to share with you”… Där ser vi hur Charles Campignon utsätts för John Farsons vidriga ondska för att få fram ett rekommendationsbrev för Farsons brorson Kingson som i detta nummer anländer till Gilead för att delta i den stundande gåttävlingen. Han har också en annan agenda och det är att förse Gabrielle med giftindränkt kniv och se till att stölden av Maerlyn’s Grapefruit går som den ska.
   Jag gillar det här numret. Vi får se att Alain och Cuthbert fortfarande är tonåriga pojkar medan Roland vuxit till sig genom sina sorger och äventyr och vi får också se gåtmästaren Vanney för första gången.
   Det känns som man kan räkna med en riktigt stark avslutning nästa gång, så tre starka Följeslagare av fem möjliga blir även betyget av mig.
Först publicerad i Följeslagarna #247 - 2009-02-02

Premium Harmony

Novell, publicerad på foljeslagarna.com 2009-12-01

Kings senaste novell publicerades i The New Yorker och är en kort och inte speciellt märkvärdig sak. Precis som "Morality" handlar den om ett par som drabbats av den ekonomiska krisen. Ray och Mary får vända och vrida på varenda dollar och situationen har lett till att de mest tjafsar med varandra. "Du borde sluta röka!" "Du borde sluta äta!" Precis ett tjafs av detta s... [Läs hela recensionen]