The Dark Tower: The Long Road Home

Format: Bok  •

Under våren och sommaren har vi recenserat den förra ”story arc:en” (till 2009 hoppas jag komma på ett bra svenskt ord för detta begrepp!) av The Dark TowerThe Long Road Home – kapitel/nummer för kapitel/nummer, men sedan en tid tillbaka finns den samlade volymen tillgänglig, och precis som med den samlade volymen av The Gunslinger Born så blir det en annan sorts läsning när man klämmer hela omgången i ett svep.
   Vissa nummer kändes lite stillastående när man läste dem ett och ett, men nu blir det som sagt en annan start. Eventuella svaga partier blir mer en dramatisk paus inför storyns final.
   I grund och botten tar The Long Road Homeupp Roland, Alain och Cuthberts resa hem från Hambry till Gilead, en resa som ska bli rätt så komplicerad av olika anledningar. Till att börja med har de de kvarvarande Big Coffin Hunters och övriga arga Hambrybor bakom sig, men efter en dramatisk sekvens på en hängbro har de andra problem att behandla. Som en flock ilskna vargar till exempel. Men det största problemet är att Roland sugs in i Maerlyn’s Grapefruit och i princip är obrukbar under hela den långa resan.
   I och med att Roland plötsligt befinner sig i en helt annan värld så blir berättandet lätt surrealistiskt och lite småflummigt, men det borgar även för en rejäl introduktion av The Crimson King, som i princip dominerar de två sista kapitlen. Detta är en riktigt spännande figur (vilket även uppmärksammas av Marvels Ralph Machcio i hans förord till boken), som faktiskt har mer plats i serieadaptionen än i originalboksviten.
   Detta ger även Jae Lee och Richard Isanove lite nya utmaningar när det gäller att visuellt berätta serien. Här sätts de på nya prov som de klarar lika galant som alltid. Texten står ju som bekant Robin Furth och Peter David för, denna gång utan att adaptera en förlaga av King, och det är väl det som är det mest positiva med storyn – duon Furth/David har verkligen lyckats fortsätta i Kings fotspår utan att undvika en tum från originalkänslan.
   Det enda bonusmaterial man får i boken är en samling av alla olika variantomslag till serietidningarna (och om man kollar in dessa extra noga så funderar man lite hur några av de gästande tecknarna tänkt för vissa omslag har verkligen ingenting med saken att göra), lite skisser och en karta. Essäerna från tidningarna är inte med.
   The Long Road Home är en bra andra del i denna sex delar långa historia. Än så länge finns det mycket kvar att berätta och det ser ljust ut inför de kommande åren. Betyget hamnar på fyra Följeslagare av fem möjliga.
Jag skulle vilja varna lite för dessa inbundna versioner. Visst är det skönt att ha alla numren samlade men det gäller att komma ihåg att man missar bonusmaterialet som finns i de separata tidningarna.
   Dessutom kan det nämnas att det för den inbundna versionen av The Long Road Home finns inte mindre än fyra utgåvor som alla har samma innehåll men olika omslag, den vanliga, en för Amazon.com, en för Borders och en för Barnes & Noble. Detta är naturligtvis bara något för dem som vill ha alla varianter som finns av boken.
Först publicerad i Följeslagarna #245 - 2008-12-01

Det Mörka Tornet I: Revolvermannen

Bok, publicerad på foljeslagarna.com 2006-01-01

Det känns otroligt härligt att sitta med Revolvermannen och veta att nu kommer hela sviten, den omfattande historien om Det Mörka Tornet, ut på svenska en gång för alla, även om det kommer att ta fyra år (vilket inte är någonting i jämförelse med de 22 år sviten tog på sig att komma ut i originalspråk, 34 om man räknar från när King började skriva om Revolver... [Läs hela recensionen]