Det Mörka Tornet IV: Magiker och Glas
(Originaltitel: The Dark Tower IV: Wizard and Glass)

Format: Bok  •  Översatt av John-Henri Holmberg, Bra Böcker (2007)

Jag trodde det skulle bli en smula jobbigt att sätta tänderna i Magiker och glas efter att på sätt och vis ha läst den under det senaste halvåret som The Gunslinger Born-äventyret i tecknad form, men så blev det inte. Precis som när man ser en filmadaption av en roman och sedan återgår till boken så blir man snabbt medveten om att boken rymmer så mycket mer, och så är det i det här fallet.
   Visserligen har teamet bakom den tecknade adaptionen gjort ett bra jobb när de komprimerat de viktigaste bitarna ur boken till sin serie, men källan är alltid källan.
   Magiker och glas är väl den delen i den stora Det mörka tornet-sviten som utan problem kunde ha brutits ut och varit en helt separat bok. Det mörka tornet innehåller många historier, men ingen är lika rik som den om när Roland och hans två Revolvermänslärlingar Cuthbert och Alain rider till staden Hambry i Mejis för att räkna hästar och saker med det annalkande kriget med Alliansen och John Farson – Den Gode Mannen bakom ryggen.
   Det mörka tornet i stort är ju ett rent collage av en massa olika genrer och om det första avstampet i Rolands värld – segmentet när Roland blir en Revolverman – är någon sorts riddarromantik blandat med western, är Magiker och glasnästan en renodlad westernhistoria. Och en både välskriven och välbeskriven sådan. Kings ord skapar direkt levande bilder i mitt huvud när jag läser om alla personer och miljöer, i detta fall filtrerat genom John-Henri Holmbergs fina översättning.
   Magiker och glas är en både spännande och tragisk historia som nog får räknas som en av de bättre i sviten. Bokens ramhistoria – Rolands nuvarande resa med Jake, Eddie, Susannah och Oy – står ju lite stilla men ger ändå en lite kuslig föraning om var vägarna kommer att leda i de tre sista delarna. En mycket fin bok precis mitt i en mycket fin boksvit.
   Betyget blir fyra starka Följeslagare av fem möjliga.
Först publicerad i Följeslagarna #229 - 2007-09-03

Blaze

Bok, publicerad på foljeslagarna.com 2007-06-11

Fram till ganska nyligen var det enda man visste om Blaze att det var en bok King valde bort till förmån för 'Salem's Lot som uppföljare till Carrie och att den handlade om en efterbliven jätte som kidnappade ett barn och fattade tycke för barnet. Nu har King dammat av manuset som legat arkiverat i Foglerbiblioteket på University of Maine, och beslutat att det egentligen... [Läs hela recensionen]