The Diary of Ellen Rimbauer

Format: DVD/blu-ray  •  Regisserad av Craig R. Baxley (2003)

En av 2003:s mest brinnande frågor gällde vem det egentligen var som hade skrivit boken ”The Diary of Ellen Rimbauer: My Life at Rose Red” som släpptes som komplement till Kings miniserie Rose Red. Spekulationerna gick vilda i Kingkretsar och var i mycket betydligt intressantare än själva boken som jag personligen upplevde som relativt onödig och ganska så seg.
   Till slut avslöjades det – det var Kings kompis från The Rock Bottom Remainders Ridley Pearson som skrivit boken. När detta väl blev officiellt fick Pearson mer eller mindre tokryck och skulle bestämt kräma ut så mycket av denna historia som det gick och skrev ihop ett manus som kunde bli en slags prequel till Rose Red. ABC köpte den, Stephen King klev in som producent och det blev en TV-film som fick ett rätt svalt mottagande. Pearson ville göra mer och babblade om ytterligare en film men det blev inget av det, antagligen på grund av recensionerna.
   Nu har The Diary of Ellen Rimbauer släppts på DVD i USA och med tanke på att jag tyckte att boken var onödig så tyckte jag att filmen var ännu mer onödig. Tills jag hade sett den. Nu har jag en annan åsikt. Faktum är att The Diary of Ellen Rimbauer inte alls är dum som film. Nu kan man ju i och för sig fråga sig om jag tycker det för att jag 1) har sett Rose Red där i princip hela historien redan berättats och 2) har läst boken där hela historien berättas? Jag blir ju inte direkt överraskad av vad som händer i filmen.
   Men historien gör sig helt klart bättre i filmat format. Det som var segt tidigare är nu snabbare och mer spännande. Filmen är 88 minuter lång och betydligt bättre klippt än de där miniserierna som blir så utdragna i längden. Däremot känns det fortfarande som om filmen är lite onödig. Det hade varit mer naturligt om denna film hade ingått som bonus på Rose Red DVD:n. Så här separat har den egentligen bara namnet Stephen King någon stans på omslaget att luta sig emot, ett namn som Ridley Pearson nu utnyttjat mer än väl…
   Boken fick en tvåa – det betyget höjer jag nu faktiskt ett snäpp så The Diary of Ellen Rimbauer får 3 Följeslagare av 5 möjliga.
The Diary of Ellen Rimbauer är en hyfsad TV-film men inte så mycket mer än så. Personligen tycker jag att den var alldeles för seg emellanåt och Tsidii Leloka som Sukeena är ju helt otroligt dålig. Hon var hyfsad i Rose Red men här är det som hon går på uppåttjack. Hon är bara för mycket helt enkelt. De övriga skådisarna gör dock ett bra jobb.
   Att ge ut The Diary of Ellen Rimbauer på DVD med enbart Ridleys kommentarer som extramaterial är förmodligen en försäljningsmässig katastrof. Tyvärr är inte filmen i sig så bra att den motiverar ett inköp på ett par hundra kronor. De skulle ha slaskat i och lagt in en massa extra material som bonus!
   Betyget blir inte högre än 2 Följeslagare för denna DVD. Enbart filmen hamnar dock på en trea.
Först publicerad i Följeslagarna #117 - 2003-11-03

The Dark Tower: The Long Road Home #3

Tidning, publicerad på foljeslagarna.com 2008-06-01

Det tredje numret av The Long Road Home utspelar sig, hur konstigt det än kan låta, till större delen inne i Maerlyn’s Grapefruit där Roland befunnit sig ända sedan #1. Cuthbert och Alain har lyckats lägga de jagande Hambryborna bakom sig och kan äntligen ta itu med det stora problemet de har framför sig – nämligen hur de kan få tillbaka Rolands själ från den ro... [Läs hela recensionen]