Dolan's Cadillac

Format: DVD/blu-ray  •  Regisserad av Jeff Beesley (2009)

"Dolan's Cadillac" är en av mina favoritnoveller av King och jag har länge inväntat filmatiseringen, som varit på gång mycket länge - en gång i tiden med Kevin Bacon och Sylvester Stallone som huvudpersonerna Robinson och Dolan. Och nu är filmen här, men med Wes Bentley och Christian Slater i rollerna. I novellen får vi ganska snabbt veta att Robinsons fru mördats av Dolan som potentiellt vittne, och Robinson klurar ut en gruvlig hämnd som han först tränar upp sig till och sedan genomför. Till filmen har man så klart gjort vissa förändringar, men själva grundstoryn är helt intakt.
   Här är dock Dolan ingen maffiaboss som i novellen utan sysslar med trafficking och Robinsons fru (Emmanuelle Vaugier) blir vittne till hur en leverans av mexikanska kvinnor går fel och hur Dolan och hans närmaste män tar hand om det hela. Med andra ord utgörs första hälften av filmen av det som direkt avhandlades som information i novellen. Inget fel i det, det ger lite mer substans till helheten. Däremot är detta lite på bekostnad av Robinsons träningsperiod och hans enorma slit för att genomföra sin hämnd, något som var merparten av novellen och som King beskrev så bra. Detta går lite väl snabbt i filmen och man känner inte riktigt Robinsons stora ansträngning, som var oerhört tydlig i novellen.
   Några bra tillägg är att man givit Robinson ett bra motiv till varför hans hämnd ser ut som den gör och att "the arc of descent" etableras tidigt i filmen, något som vad jag minns enbart tas upp i Kings kommentar till novellen i Nightmares & Dreamscapes. Det är en fin detalj av manusförfattaren.
   Man måste ändå säga att Dolan's Cadillac är en klart godkänd filmatisering. Den har visserligen vissa brister som dåligt maskerade greenscreeneffekter när Dolan sitter i sin bil och man ser vägen bakom honom, och Wes Bentley motsvarar inte helt min bild av Robinson i novellen, definitivt inte utseendemässigt där karaktären beskrivs som en klen, skallig gubbe och så ser inte Bentley ut. Filmen är inte så bra som jag hade hoppats, men samtidigt kanske det inte går att filmatisera novellen bättre än så här. Betyget blir tre svaga Följeslagare av fem möjliga.
Godkänt men inte helt bra. Det är min sammanfattning av Dolan's Cadillac. Vissa delar har man lyckats riktigt bra med medan andra inte är helt tillfredställande. Att ge Wes Bentley rollen som Robinson var definitivt ett misstag. Dels ser han inte alls ut som han beskrivs i novellen och dels ser han smått galen ut redan i början av filmen (lite som Jack Nicholson i The Shining). Att han gör det när Dolan sitter i sitt hål är helt OK men från början? Nej, det funkar inte.
    Dessutom går allt för fort. Man hinner inte få några som helst sympatier för Robinson och Elizabeth vilket gör att man inte direkt känner något för någon av dem när Elizabeth mördas. Dessutom har man helt slarvat bort Robinsons träning inför sin hämnd. Vi får se hur han sliter i vad som ser ut att vara en sommar när det i själva verket är sju år i novellen.
   Trots detta tycker jag ändå att filmen är sevärd. Christian Slater får godkänt som Dolan även om han ibland spelar över lite. Man har lyckats fånga den panik Dolan känner när han sitter instängd i sin bil och här funkar även Bentleys galna utseende. Han får sin hämnd och Dolan får betala för vad han gjort. Alltså, godkänt men inte helt bra. Betyget blir 3 Följeslagare av 5 möjliga.
Publicerad 2009-07-13

Strawberry Spring

Dollarbaby, publicerad på foljeslagarna.com 2002-06-24

Strawberry Spring är en c:a 8 minuter lång film baserad på Kings novell med samma namn. Historien berättas av en student på en skola i USA där en seriemördare som fått namnen Springheel Jack härjar. Springheel Jack drar runt på skolområdet och mördar oskyldiga studenter, alla av det kvinnliga könet. Allt eftersom historien berättas står det ganska snart klart vem... [Läs hela recensionen]