Dreamcatcher

Format: DVD/blu-ray  •  Regisserad av Lawrence Kasdan (2003)

Vi kommer inte att recensera själva filmen. Då vi redan gjort det kommer vi här bara att titta på DVD:s extramaterial. Det extramaterial som finns är ganska så omfattande och ovanligt intressant. Naturligtvis finns de obligatoriska "Scenåtkomst", "Interaktiva menyer" och "Trailern" med men de tycker jag inte räknas.
   Det som gör denna DVD:s extramaterial intressant är följande:
   - Drömskrivare: En intervju med Stephen King
Det är alltid kul att se intervjuer med King. Denna intervju är gjord 2002 direkt efter att King sett en tidig kopia av Dreamcatcher. Han berättar lite om vad han tycker om filmen och hur han skrev boken för hand men även andra ämnen kommer upp. Mycket sevärt!
   - Drömbindare: Effekterna i Dreamcatcher
Här får vi en närmare titt på hur man skapade Mr Gray (den finns faktiskt två olika versioner av honom i filmen), hur man gjorde skitvässlan (som King kallade masken), hur man gjorde rymdskeppet och mycket annat. Mycket intressant.
   - Borttagna scener och originalslutet
Tyvärr är inte originalslutet värst mycket bättre än det som man fick se på bio. Visserligen är inte Duddits en utomjording här men det känns ändå konstigt och man får inte riktigt något grepp om vad det är som egentligen händer. Det var ju just detta som testpubliken sa och som gjorde att man filmade om slutet… tyvärr lyckades man inte andra gången heller.
   Borttagna scener är alltid kul att se. Här får vi bl.a. se två scener som inte tillför så värst mycket ("Meeting Josie" och "Henry returns to the loggers' shelter") men vi får även två som skulle ha varit kvar om jag fått bestämma. I den ena ser vi hur Curtis stjäl en helikopter och sticker efter Owen ("Colonel Curtis takes off") och i den andra förklarar Duddits att det räcker med att Mr Gray får ner en mask i dricksvattnet så dör hela världen ("One worm kills"). De två sista hade tillfört filmen lite om de fått varit kvar.
   Över lag tycker jag att detta är en bra DVD. Mycket extramaterial som är bra uppdelat och intressant att titta på. Det är inte bara en massa strunt som brukar kunna hamna på DVD:erna när det egentligen inte finns något extramaterial. Jag kan definitivt rekommendera den här DVD:n om ni gillar filmen. Betyget blir 3 Följeslagare av 5 möjliga.
När man nyligen avnjutit "Sagan om de två tornen - extended edition" och det enorma bonusmaterial som finns på den så är det nästan löjligt att ta sig an en DVD som har enbart runt 30 minuter extramaterial. Det blir lite futtigt, men det är klart - alla filmer är inte lika genomarbetade som "Sagan om de två tornen".
   Kollar man sedan närmare på DVD:n så står det snabbt klart att något saknas. Javisst, dokumentären "DreamMakers - A journey through the production" inte följt med till region två-versionen och det är ju helt obegripligt. Allt bonusmaterial saknar även svensk text. Jag fick i alla fall inte dit någon svensk text, trots att den fanns att välja.
   Av de två dokumentärerna som faktiskt följt med är intervjun med King klart bäst. Den är ungefär 8 minuter lång och han redogör för sina tankar bakom själva historien. Lite nytt och lite som man läst eller hört tidigare. Kul var det i alla fall. Den andra "Drömbindare: Effekterna i Dreamcatcher" är en kort och snabb genomgång av de digitala effekterna. På 8 minuter rabblas det lite snabbfakta och så värst genomgående blir det inte.
   Sen har vi "borttagna scener och originalslutet". Några av de bortklippta scenerna kändes som de var bortklippta med all rätt medan en scen där Colonel Curtis snor en helikopter för att jaga Owen känns som den verkligen hade hört hemma i filmen. Originalslutet, som givetvis är bättre än det som slutligen kom i filmen och definitivt mer troget boken, har jag inte förstått varför det tagit bort, men jag antar att regissören och manusförfattaren ville ha ett mer actionbetonat slut. Jag tror att det hade gått att kombinera de båda, för det som blev är ju alldeles urfånigt och det som var kanske en smula fattigt.
   Sammantaget så kan man väl säga att Dreamcatcher DVD:n inte direkt bjöd på så mycket extra godis som man hade önskat. Vart tog alla bakom-scenerna-klippen som gick att se på hemsidan medan filmen var under produktion vägen? De kanske ingick i "DreamMakers"-dokumentären. Om inte så borde de verkligen ha varit med på skivan. Ändå blir väl Dreamcatcher aningens bättre på DVD. Man kan ju alltid stänga av filmen när den närmar sig upplösningen och klicka fram originalslutet i stället. Det får bli 3 Följeslagare av 5 möjliga till slut.
Först publicerad i Följeslagarna #180 - 2003-12-18

Desperation

TV-film, publicerad på foljeslagarna.com 2006-06-01

Mick Garris måste sluta göra King-filmatiseringar! Ja, det är den slutsats jag kommit fram till nu efter att ha sett hans tolkning av Desperation. Mick Garris är en förlagstrogen regissör, det kan man inte ta ifrån honom, men handen på hjärtat: är han en bra regissör? Nej, han är inte det. Garris är ansvarig för två av de sämsta King-filmerna som inte är up... [Läs hela recensionen]