Stephen King's F13

Format: CD-Rom  •  Blue Byte (2000)

Dags för Stephen King att ge sig in i dataåldern. Eller? Har King verkligen något att göra med denna CD-ROM? Jag tvivlar. King har nog inte påverkat denna CD mer än att han givit sitt tillstånd…och skrivit kortnovellen "Everything’s Eventual" förstås. Vad innehåller då CD:n förutom denna historia? Jo, den innehåller spel, bakgrundsbilder, ljud och skärmsläckare. Jag tänkte här försöka gå igenom dem och berätta vad jag tycker om dem.
   Vi börjar med den delen som de valt att kalla The Fun House. Det är här alla spelen finns men tyvärr så är de allt utom just roliga.
   - Whack a Zombie
   Det första spelet går ut på att man ska försvara världen mot zombies som kommer upp ur sina gravar. Till sin hjälp har man en spade som man använder för att slå dom i huvudet med. Om man inte är tillräckligt snabb så kastar dom sina armar på dig och du förlorar liv, förlorar du tillräckligt mycket liv dör du. Även om detta inte är något vidare roligt spel så blir det åtminstone svårare och svårare för varje nivå. Zombiena blir fler och fler och kastar allt fler armar efter dig.
   - Bugsplat
   Här gäller det att ha ihjäl kackelackor som springer över din skärm. Först har du en flugsmälla till din hjälp. Efter någon nivå byts den ut mot en hopprullad tidning som sedan även den byts ut, denna gång mot en hammare. Tyvärr verkade det som om de som konstruerade detta spel inte trodde att någon skulle komma längre än c:a 10 nivåer för efter det verkar det som om det är samma banor som slumpmässigt upprepas gång på gång. Det blir varken svårare eller mer intressant. Första gången jag spelade gav jag upp efter nivå 50 på grund av att det blev så otroligt tråkigt och för att det var omöjligt att förlora om man inte ville. Jag kan även tillägga att jag INTE är något spelfreak…
   - No swimming
   Om de andra spelen var trista så tar verkligen detta priset…om man nu kan kalla detta för spel. Det man gör i detta "spel" är att man ska mata en massa pirayor i ett akvarium med diverse djur. Man tar alltså tag i dem och släpper sedan ner dem i akvariet där pirayorna mumsar i sig dom. De djur man kan välja på är en flodhäst, en hund, en ko och en krokodil. Trots detta urval spelar det dock ingen roll vilket djur du väljer. När de väl är i vattnet ser det ändå likadant ut. Nu har jag visserligen inte sett allt som lagts in på en CD-ROM men jag törs ändå lova att detta är något av det tråkigaste som lagrats på en CD! Uruselt!!!
   Till spelen (och övriga saker på CD:n) finns naturligtvis en del ljud, några av dessa har man samlat under en avdelning som kallas för Bump And Thumps. Visst, det kan vara lite småkul med ljud med dessa ljud är föga upphetsande. Det är inte heller speciellt användbara ljud man får, även om jag nu kan höra en man skrika varje gång jag fått nya mails skulle jag önska att man lagt in lite mer intressant ljud.
   Vidare innehåller CD:n en del bakgrundsbilder, bilder som man ska använda som skrivbordsunderlägg. Det finns till exempel bilder som föreställer kackelackor, clowner, ögon, gargoyler, spöken med mera. De flesta av dessa är dock ganska så trista och dåligt ritade, en del är rent av fula. Det finns dock en del, dock få, bilder som man faktiskt skulle kunna använda som skrivbordsunderlägg. Till exempel en bild som föreställer Kings anslagstavla med en massa lappar och bilder som har med King och hans böcker att göra, fyndigt. En annan bild föreställer en likbil och den är rätt snygg gjord, även om det hade blivit intressantare om de försökt att avbilda Christine…
   Det som man verkar lagt ner mest jobb på (och det säger i detta fallet inte värst mycket) av det som finns med på CD:n är skärmsläckarna. Det finns sju stycken och av dem är faktiskt fyra riktigt underhållande. "Creature in my room" är en skärmsläckare där man får se en person ligga och sova. Utan att personen märker det smyger det runt en massa underliga väsen i rummet. Bland annat så kommer ett par uppskruvbara tänder (Chattery Teeth) ut under sängen och far runt på golvet och ett jättefinger (The Moving Finger) kommer upp ur byrålådan...bra kopplingar till King!
   I "The works" får vi se ett gammalt bibliotek med en massa bokhyllor i. Dessa är fyllde med böcker som åker ut en i taget och presenterar en av Kings titlar med en liten (extremt) kort beskrivning av handlingen. I "Trivia" får vi först en fråga om Kings arbete under c:a 15 sekunder och sedan får vi svaret. Kul att testa om man kan så mycket som man verkligen tror att man gör. Dessa skärmsläckare är helt OK.
   Det bästa med denna CD är dock den skärmsläckare som heter "Evil genius at work". Den visar en karikatyr på King som sitter framför ordbehandlaren i nedre högra hörnet av skärmen. Han sitter där och knackar fram en ny bok och i mellan åt gnuggar han sig på hakan och börjar om, prövar en annan vinkel på samma scen. Ibland vinkar han även till den som sitter framför skärmen. Medan detta händer så ser man det som han skriver i bakgrunden, som är en stor skärm. Något som hade varit häftigt är om man där låtit en ny och tidigare opublicerad historia dyka upp. Nu är det bara en massa nonsens som han skriver om, gång på gång. Trots detta är detta det roligaste på hela CD:n. De andra skärmsläckarna, "It’s just lightning", "Murder and mayhem" och "Terror eyes" är mest slarvigt hopsatta och ganska så ointressanta.
   "Everything’s Eventual" förtjänar dock ett bättre öde än detta. Det är en bra historia som borde ha publicerats på ett bättre ställe. Som tur är behöver man inte köpa F13 för att få läsa den. Visserligen är den snyggt gjord med en del illustrationer och ljud som inte finns med på andra ställen men vem orkar sitta och läsa framför en dataskärm när man kan sitta bekvämt tillbakalutad i soffan eller ligga i sängen?
   Nå, ska man då köpa denna CD? Nja, låt mig säga så här. Om ni, som jag, känner att ni vill ha allt som har med King att göra, då ska ni köpa det. Om ni har runt 400:- (detta är inklusive porto från USA) som ni inte vet vad ni ska göra med, då ska ni köpa det. Om inte, låt bli! Det som jag fick ut av det var en rolig skärmsläckare samt en man som skriker högt när jag fått mail. Väljer ni ändå att köpa det är det skulle jag vilja ge er två råd.
   1) Se till att köpa det rätt omgående, jag skulle inte tippa på att de kommer att trycka upp så värst många nya upplagor, om det inte visat sig att amerikanarna gillar det bra mycket mer än vad jag gör.
   2) Se till att ni har en dator som klarar av att köra det. Det kräver att ni har en 166 MHz Pentium eller Power PC (601 eller 603 chip), skärm med en upplösning på 800x600 eller 1024x768 och med 65,000 färger. Det kräver även Windows95 eller Windows98 med 32 MB RAM och har ni MAC måste det vara Mac O/S 7.5 med 32 MB RAM. Full installation tar upp 320 MB på er hårddisk och det krävs att ni har en 4x CD-ROM eller bättre.
   Jag försökte nämligen först att köra den på en 486 och det gick (som ni ju förstår) inte så bra. Jag kunde endast använda bakgrundsbilderna.
   Som ni säkert förstår så blir inte betyget så värst högt. Visst är "Everything’s Eventual" värd att läsa, visst är vissa av skärmsläckarna lite kul - men inte till det priset. Allt annat är endast billigt hopplock som man hoppas tjäna pengar på. Man har lagt ner en hel del på utseendet men inte så värst på innehållet. Hade priset varit lägre (nu när endast 10% av innehållet är bra) skulle den kanske vara värd att köpa men inte som den är nu.
   Av 5 möjliga Följeslagare får den endast 1.
Först publicerad i Följeslagarna #84 - 2000-03-06

The Dark Tower: The Gunslinger Born #5

Tidning, publicerad på foljeslagarna.com 2007-07-03

I nummer fem av The Gunslinger Born fortsätter Roland och Susans kärlekshistoria och äntligen får de varandra. Alla i Rolands Ka-Tet är dock inte lika säkra på att Roland kan hålla huvudet kallt när Susan är i närheten. Alain tycker till exempel att Roland tappat fokus och på så vis äventyrar deras uppdrag. Samtidigt som dessa slitningar stör gruppen har der... [Läs hela recensionen]