Trucks

Format: Video  •  Regisserad av Chris Thomson (1997)

När jag hörde talas om att det skulle göras en nyfilmatisering av Kings korthistoria "Trucks" från Night Shift blev jag minst sagt förvånad. Kings version (Maximum Overdrive) blev ju ingen större succé.
   Efter ett tag började dock rykten cirkulera att detta skulle minsann bli en mer påkostade version än vad King lyckats åstadkomma, vilket lät ju positivt. Hösten 1997 hade den då premiär, direkt på TV i USA. Detta faktum borde ha fått mina varningsklockor att ringa ordentligt, filmer som går direkt till TV brukar inte ha alltför bra kvalité, men inte då. Jag lyckades få tag på en kopia av filmen någon vecka efter att den haft premiär och satte mig spänt framför video för att kolla…
   Vad kan man då säga om Trucks? Ja, tyvärr kan man inte säga mycket som är positivt. Den stora skillnaden i handling mellan Kings film och historia är att i Trucks så ligger kafét där allt utspelar sig nära "AREA 51", där det misstänks finnas utomjordingar. Vid kaffet finns det även en dam (Hope) som ordnar UFO-utflykter. Detta finns det inga spår efter i Kings novell.
   När filmen börjar så åker Hope (spelad av Brenda Bakke) för att hämta tre personer som hon ska ta med på en UFO-utflykt. Dessa tre visar sig vara en gammal hippie samt en far och en dotter. Redan i bilen tillbaka får man en smak av hur dålig filmen är. Dotter och far har ett typiskt hatförhållande och Hope frågar då dottern "hur går det i skolan då?". Är det något man frågar en person man känt i tio minuter? Jag skulle inte tro det!
   Efter detta fortsätter eländet i ytterligare c:a 90 minuter. På fiket finns även Ray (Timothy Bushfield) och hans son, samt ett par lastbilschaufförer som är något av filmens Beavis & Butthead. De deltar bland annat i ett slagsmål som är så dåligt gjort att man tror att det är hämtat ur en amatörfilm. När de sedan sprängs i bitar står jag upp i soffan och skriker av lycka, äntligen är de borta från filmen, HEJA LASTBILARNA!
   Annat som gör detta till en kass film är: Hippien räddar en tjej ur en telefonkiosk sekunderna inan den krossas av lastbilarna. Han tar henne helt sonika under armen (på samma sätt som engelsmännen bär sina dagstidningar) och för dockan, jag menar flickan, i säkerhet. På kafét finns det även en TV som naturligtvis krånglar. Som tur är så börjar den fungera precis när någon intervjuad person har något viktigt att säga. På samma sätt slutar den fungera i samma sekund som personen pratat färdigt.
   Nåväl, till slut lyckas de fly från fiket, jagade av en lastbil. Precis när deras sista stund är kommen så dyker en helikopter upp och de kommer i sista sekund upp i den och lyckan är total. De har klarat sig, eller? Just det, ni gissade rätt. När de ska tacka piloten visar det sig att det inte finns någon. Helikoptern kar även den fått ett eget liv… Filmen slutar med att helikoptern flyger iväg med dem.
   Om man så ska sammanfatta Trucks, eller Trucks - Maximum Overdrive som ScanBox valt att kalla den så blir det såhär:
   Dåligt manus, dåliga skådespelarprestationer, dålig handling och den är framför allt INTE mer påkostad än Kings Maximum Overdrive!
   Ska man då hyra Trucks på video? Jo, det tycker jag nog. Det är ju trots allt en Kingfilm och alla Kingfilmer bör ses minst en gång. Ett tips kan dock vara att samtidigt hyra Maximum Overdrive, som ni kan se efter Trucks, för att inte deppa ihop allt för mycket.
   Av 5 möjliga Följeslagare får Trucks 1 Följeslagare. Trucks får lägsta möjliga betyg för att den i bästa fall är den sämsta filmen som är gjord efter något King skrivit.
Först publicerad i Följeslagarna #19 - 1998-10-12

The Dark Tower: The Battle of Jericho Hill #1

Tidning, publicerad på foljeslagarna.com 2010-01-04

Ah, det är nästan lite löjligt hur mycket av den här serieadaptionens kvalitet ska väga på Jae Lees axlar, men nu när han är tillbaka efter uppehåll under hela The Fall of Gilead så är det som en fräsch nystart. Med andra ord är teckningarna tillbaka i samma goda kvalitet som vi skämdes bort med under inledningen av adaptionen. Gilead har fallit och i och med ... [Läs hela recensionen]