Secret Window, Secret Garden

Format: Dramatisering  •

Efter att ha varit på gång i ett par år men hela tiden skjutits fram, släpptes denna dramatisering av Kings novell med samma namn den 5:e februari 2001.
   Varför ska man då lyssna på någon annan läsa en bok när man kan läsa den själv? Ja, det finns många anledningar, ofta kan det till exempel vara lättare att lyssna än läsa eller det kan vara kul att höra någon annan läsa boken, gärna författaren själv. Personligen är det väldigt sällan som jag lyssnar på en bok. Jag föredrar att läsa den själv. Det känns lite som om det är för lätt att missa något när man lyssnar på en bok.
   Ibland är det dock kul att lyssna på en bok, gärna med hörlurar. Det kan till exempel vara när King själv läser The Dark Tower (vilket han gör utmärkt) eller någon annan av sina böcker. Det kan även vara när en bok dramatiserats. Kings böcker har inte dramatiserats så värst ofta. I dag finns det tre historier som dramatiserats. Det är Pet Sematary, The Mist och nu även Secret Window, Secret Garden. När det gäller de tidigare har jag inte hört Pet Sematary än och The Mist anser jag vara något av ett misslyckande. Man använde alldeles för mycket bakgrundsljud och rollbesättningen var inte den bästa.
   Med Secret Window, Secret Garden däremot har man lyckats. Engelska BBC (som producerat den) har lyckats få rätt personer till rätt roller. Jag tycker att Henry Goodman (som spelar Mort Rainey) och William Roberts (som spelar John Shooter) är perfekta i sina roller. Man har även på ett bra sätt lyckats kombinera själva dramatiseringen med en berättarröst utan att det blir stelt och konstigt.
   Man kan inte låta bli att bli lite förvånad över att det är så bra när man tänker på att dramatiseringen ursprungligen gjordes för engelsk radio. Jag vill inte prata illa om radion, men det man hör här i Sverige imponerar ju knappast. Fast å andra sidan, P3 har ju inte dramatiserat en Kingbok än…
   Vad själva handlingen är vet förmodligen de flesta av er, Secret Window, Secret Garden finns ju med som en av novellerna i boken Four Past Midnight, så det behöver vi ju inte gå in på här. För er som inte läst den än, gör det idag!
   Jag tror att en av anledningarna till att jag gillar den här dramatiseringen så bra är att Secret Window, Secret Garden är en av mina personliga favoriter när det gäller Kings noveller. Kings upplägg och den överraskande avslutningen är perfekt!
   Secret Window, Secret Garden är cirka 1½ timme och efteråt kommer det även en intervju med King. Visserligen är det inte dagsfärsk (den är från Kings besök i England 1998) men det är ändå en mycket bra intervju. King besvarar här bland annat den fråga som skulle komma att dominera mycket av Kingsnacket under senare delen av 1998. Skulle King pensionera sig?
   Vad blir betyget då? Ja, som ni säkert redan förstått så gillar jag Secret Window, Secret Garden. Därför ger jag den 4 Följeslagare av 5 möjliga. Mycket bra!
Min erfarenhet av King i ljudform är ganska begränsad. Jag har lyssnat på The Dark Tower: The Gunslinger och historierna i Blood and Smoke plus några andra smågrejer. Det är liksom inte riktigt mitt forum - man kan inte lägga ett bokmärke i en kassett eller CD och jag blir ganska snabbt rastlös (även om Kings uppläsning av LT's Theory of Pets fungerar perfekt att lyssna på när jag diskar!).
   De tidigare dramatiseringarna av Kings verk har jag alltså inte lyssnat på, så det var med en spänd förväntan jag stoppade in kassetten i bandspelaren. Det första jag reagerade på var att berättarrösten var så extremt engelsk! Man är ju van vid "amerikanska" King, i och med alla filmer och liknande, men rösterna i dramatiseringen pratar amerikanska, med dialekter och allt.
   Dramatiseringen i sig är oerhört proffsigt gjord. Med ljudeffekter och en strålande regi blir det väldigt levande och det är i princip som att lyssna på en film. En av fördelarna med dramatiseringar är att man kan framhäva rollfigurernas tankar, något som i princip är omöjligt att göra på ett smidigt sätt på film. I Secret Window, Secret Garden tänker Mort Rainey väldigt mycket…
   Dramatiseringen följer sin förlaga mycket bra och jag blir alltid lika förvånad över berättelsens slut. När man tror att poängen är hemma, så kommer det en till, väldigt oväntad poäng… En pärla helt enkelt.
   Att sedan BBC valt att fylla ut den sista sidan på kassett två med en bonusintervju ser jag bara som positivt. Visserligen är det som sägs i den inget nytt för oss inbitna Kingfans, men det är ändå en bra intervju. Det är alltid kul att höra King svara och berätta saker - han framstår som det perfekta intervjuoffret eftersom han alltid har långa och utförliga svar, med små anekdoter och citat och annat bra. Han har väl haft tid på sig att bygga upp en svarsdatabas under åren. Han är även så himla rolig - man hör hur intervjuaren Mark Lawson flera gånger under intervjun faller i skratt. Det är härligt att höra.
   Som en sammanfattning av allt så är dramatiseringen av Secret Window, Secret Garden med tillhörande intervju mycket bra, och jag kan verkligen rekommendera den åt de som är intresserade. Betyget blir en stark 4 av 5 möjliga Följeslagare.
Först publicerad i Följeslagarna #110 - 2001-03-05

The Dark Tower: The Long Road Home #1

Tidning, publicerad på foljeslagarna.com 2008-04-01

Det här är oerhört spännande. Serieadaptionen av The Dark Tower fortsätter och med flashbacken från Wizard and Glass avklarad går vi nu in på helt nya stigar. Och det är inte King som håller i pennan utan Robin Furth och Peter David. Betyder det att Kingkänslan försvinner eller håller duon fanan högt? Frågar ni mig så säger jag att de faktiskt gör det. Eft... [Läs hela recensionen]