Maratonmarschen

Format: Ljudbok  •  Inläst av Hamid Khemiri

Ett svenskt ljudbokssläpp av Maratonmarschen måste ändå ses som en stor överraskning. Inte minst för att boken varit utgången från den svenska markanden under många år, men kanske främst för det är en av mina stora favoriter i Kings katalog.
   Jag har läst den många gånger, och varje gång har jag förvånats över hur mycket det finns att berätta om 100 tonåriga killar som går och går tills det bara är en kvar. Det känns som en story som skulle kunna berättas på 20 sidor, men boken är över 200 och ljudboken är på ungefär 10 timmar.
   Ännu mer förvånande är att King var så pass ung när han skrev boken eftersom den är oerhört mogen, väldisponerad och förvånansvärt fräsch och originell än i dag.
   Ni som inte haft möjlighet att läsa boken har nu en fin chans att ta del av storyn i denna nya ljudbok. Inläsare är skådespelaren Hamid Khemiri som jag tycker gör ett riktigt bra jobb. Det är skönt att en hyfsat ung röst får ge liv åt boken. Khemiri läser tydligt och ger tidigt karaktärerna särskiljande röster som håller sig genom de 10 timmarna.
   Storyn är fortfarande lika magisk och fascinerande. I ett framtida USA (som med tanke på när boken skrevs förmodligen redan varit…) tävlar 100 unga pojkar i en maratonmarsch som enbart har en vinnare – och 99 döda förlorare. Ett regelverk begränsar de tävlande till att gå i ett visst tempo, går de för sakta eller för snabbt varnas de, bråkar de med andra tävlande eller publiken varnas de och så vidare. Varje varning kostar en timme att gå bort, men har man tre varningar så ligger man risigt till – ett misstag till och man avrättas omedelbart på plats.
   Marschen går från en nästan vänskaplig upplevelse till ett psykologiskt experiment och vår huvudperson Ray Garrety ser hur hans medtävlande förändras under vandringens gång.
   Som sagt, en av mina personliga favoriter och jag hoppas att ljudboken är början på en trend. Det skulle inte vara fel att få flera gamla Bachmanklassiker som ljudböcker.
   Betyget är självklart: 5 Följeslagare av 5 möjliga.
Maratonmarschen är en klassiker och definitivt en av Kings bästa böcker, så är det bara. Det är därför väldigt glädjande att den nu kommer som ljudbok. Till en början tyckte jag Hamid Khemiri hade lite för mycket “biblioteksröst” men det gick rätt snabbt över. Men biblioteksröst menar jag den typ av röster som de flesta böckerna som är inlästa för synskadade (åtminstone de jag hört) är inlästa med. De saknar totalt inlevelse och läser närmast fackmässigt texten. Nu räddar dock Hamid situationen rätt snabbt och Maratonmarschen förblir en klassiker, även som svensk ljudbok.
   Betyget blir 5 Följeslagare av 5 möjliga och köper ni den inte kommer ni att ångra er. Det är min övertygelse.
Först publicerad i Följeslagarna #246 - 2009-01-01

Det Mörka Tornet I: Revolvermannen

Bok, publicerad på foljeslagarna.com 2006-01-01

Det känns otroligt härligt att sitta med Revolvermannen och veta att nu kommer hela sviten, den omfattande historien om Det Mörka Tornet, ut på svenska en gång för alla, även om det kommer att ta fyra år (vilket inte är någonting i jämförelse med de 22 år sviten tog på sig att komma ut i originalspråk, 34 om man räknar från när King började skriva om Revolver... [Läs hela recensionen]