Gwendy's Final Task

Format: Bok  •  Cemetery Dance (2022), skriven tillsammans med Richard Chizmar

Gwendy’s Final Task är den tredje och sista boken om Gwendy Peterson och den ”knapplåda” som hon fått sig tilldelad. I de två föregående böckerna har vi sett vad boxen kan göra och vad den kräver i gengäld och det känns säkert att konstatera att den inte är en sak av godo. Av någon anledning tycker Richard Ferris att Gwendy är den bästa personen att ta hand om den och skydda den från…ja vilka är det egentligen som hon skyddar den från? Oavsett har hon nu återigen hand om den och återigen måste hon, en sista gång, skydda världen från den…
   Som antytts på några av omslagen till boken har den kopplingar till The Dark Tower och som det ska visa sig är det de som vill förstöra tornet som också vill ha tag på boxen. Vi får återigen träffa männen i gula rockar och de är inte de enda kopplingarna till The Dark Tower-universumet som finns med i boken. Frågan är om dessa kopplingar behövs, funkar det? Svaret blir enligt mig både ja och nej. De funkar men de känns inklämda och jag tror faktiskt att jag skulle föredragit att de inte var med. Det känns lite som om man slängt in dem mer för att folk kanske förväntar sig det än att de faktiskt tillför något och det känns inte helt bra. Jag ser hellre att King är lite sparsam med Dark Tower kopplingar och att de får ordentligt med utrymme än att man strösslar med dem lite här och där.
   Rent handlingsmässigt så kommer jag på mig själv med att undra varför de, männen i gula rockar och deras kumpaner, inte lagt beslag på boxen tidigare. Varför vänta tills det i princip är för sent? De borde kunnat tagit den tidigare. Vi får även veta att boxen ligger bakom Coronaviruset och en massa andra hemska saker. Det är definitivt en skrämmande box.
   Gwendy-böckerna skiljer sig lite från vad vi är vana vid från King och jag antar att det beror på att han samarbetar med Richard Chizmar (som skrev den andra boken, "Gwendy's Magic Feather" utan King) och jag får en känsla av att böckerna är mer Chizmar än King faktiskt men det vet jag inte säkert. De känns lite King-light i brist på ett annat ord. Lite mer lättlästa.
   Dock gillar jag Gwendy och boxen och jag skulle gärna se att de slår ihop de tre böckerna till en och lägger till lite för att sammanfoga dem så det hela blir en lång bok om Gwendy och boxen. Kommer nog inte hända men man kan väl få hoppas. Betyget på Gwendy’s Final Task blir 3 Följeslagare av 5 möjliga.
Jag känner mig väldigt splittrad till den här trilogin. När bok två kom enbart skriven av Richard Chizmar tappade jag sugen totalt och lät bli att köpa den. Men sedan när denna kom och King återigen var med i matchen såg jag mig tvungen att köpa böckerna jag saknade och läsa dem. Rent bokmässigt är det inga dåliga böcker, men jag har en oerhört gnagande känsla av att detta är avsevärt mer Chizmars projekt än Kings och de gör det väldigt besvärligt när böckerna är fyllda av referenser till tidigare Kinghistorier.
   Visst, det var skoj att återse Castle Rock i första boken och det är kittlande att höra talas om clownen i Derry i denna och The Dark Tower-kopplingarna är allt annat än diskreta. Men är det "på riktigt" eller är det någon sorts fanfiction vi har att göra med här? Det är något som skaver och stör mig.
   Men om jag försöker tänka bort det har jag ändå gillat de här böckerna och inblicken i Gwendys liv. Totalt sett är vi med henne i ungefär 50 år. Den här boken utspelar sig ju faktiskt i framtiden där Gwendy är en framgångsrik politiker, med en sviktande hälsa, som får chansen att resa till en rymdstation. Med sig har hon knapplådan som är för farlig att ha på jorden.
   Men lådan är inte det enda hon bär på. Hon har även med sig en plågsam sorg efter hennes man som dog under mystiska förhållanden, och under resans gång får Gwendy veta vad som faktiskt hände och att någon ombord är högst delaktig och ute efter hennes låda.
   Som jag redan konstaterat ett par gånger är jag lite tveksam till trilogin, men samtidigt har jag gillat det jag läst. Det är ingen dålig story och fanfiction eller ej är det ändå kul med alla referenser. Mitt betyg landar också på 3 Följeslagare av 5 möjliga.
Publicerad 2022-08-16

The Boogeyman

Biofilm, publicerad på foljeslagarna.com 2023-06-05

I mars 1973 publicerades "The Boogeyman" i tidningen Cavalier. Fem år senare ingick den i samlingen Night Shift som sju år senare gavs ut på svenska som Dödsbädden och novellen hade då fått den kittlande titeln "Monstret i garderoben". Däremellan filmades novellen 1982 som en halvtimmeslång kortfilm till "Stephen King's Night Shift Collection". Med tanke på att no... [Läs hela recensionen]