Gwendy's Button Box

Format: Bok  •  Cemetery Dance (2017), skriven tillsammans med Richard Chizmar

Om jag räknat rätt är detta Kings fjärde samarbete med en annan författare - turerna med Peter Straub (The Talisman, Black House) räknar jag som ett, Faithful med Stewart O'Nan ett annat och novellen "In the Tall Grass" med sonen Joe Hill det tredje. Lustigt nog dröjer det inte länge innan det femte blir ett faktum eftersom Sleeping Beauties skriven tillsammans med andra sonen Owen King väntar runt hörnet. Det är dock en annan historia.
   Den här historien har King skrivit tillsammans med Richard Chizmar, en författare som i King-sammanhang är mer känd som förläggare eftersom han driver Cemetery Dance som givit ut ett antal limited editions och andra King-relaterade böcker. Fullt naturligt är det även Cemetery Dance som givit ut Gwendy's Button Box som en liten bok. Jo, förlaget har fått anstränga sig för att få historien att sprida ut sig över tillräckligt många sidor för att bli en inbunden bok, men med stort typsnitt och lite text per sida, illustrationer och blanksidor blev det runt 175 sidor till slut, som man tar sig igenom på en dryg timme.
   Mycket av förhandssnacket handlade om att boken tog oss till Kings klassiska stad Castle Rock igen, och det gör den, men det har egentligen ingen större betydelse för berättelsen även om man nickar lite småleende när man bland annat stöter på Sheriff George Bannerman igen, till exempel. Berättelsen utspelar sig på 70-talet och tar sin början när tolvåriga Gwendy ägnar sommarlovet åt att träna bort sin knubbiga kropp genom att gå, jogga och springa upp för "Självmordstrappan". Uppe på toppen får hon en dag ett mystiskt möte med en svartklädd man som verkar veta ett och annat om henne och som lämnar henne med en knappförsedd låda. Den har åtta knappar som representerar lite olika saker och två spakar som förser henne med små gåvor. Lådans egentliga syfte berättar inte mannen, men står klart att Gwendy fått ett enormt ansvarsfyllt uppdrag som ny ägare av lådan och att konsekvenserna kan blir enormt allvarliga om hon väl trycker på knapparna.
   Berättelsen handlar sedan om hur lådan förändrar Gwendys liv under de kommande åren, både på ont och gott.
   Mannen presenterar sig som Richard Farris, och initialerna R.F. är ju frekvent återkommande i flera av Kings historier och det känns väl ganska givet att mannen i fråga är någon variant av Flagg som har en sorts bisyssla med att dela ut en låda till utvalda människor.
   Det finns vissa likheter med Richard Mathesons novell "Button, button", som filmats både som ett "Twilight Zone"-avsnitt och som filmen "The Box" för några år sedan, och det gör förstås att jag inte riktigt upplever historien som speciellt originell. Men det är en lättläst och fullt godkänd historia.
   Jag ger den tre Följeslagare av fem möjliga.
När boken annonserades ut var jag helt övertygad om (och jag har läst att även andra var det så jag behöver inte skämmas själv…) att boken handlade om en knapplåda (alltså en låda med knappar som man har syr på kläder) och inte en låda med knappar att trycka på. Nåja, nu vet jag bättre.
   Jag gillar Gwendy (även om namnet kändes underligt först) och jag gillar King och Chizmars samarbete. Jag kan inte avgöra vem som skrev vad och det är ju precis som det ska vara. Deras berättarröster vävs samman på ett väldigt behagligt sätt.
   Sen hade jag nog väntat mig att Castle Rock skulle spela större roll på själva historien men samtidigt var det kanske bra att den inte gjorde det. Historien är bra som den är i sig själv och att blanda in själva staden hade nog inte gjort något för den.
   Boken är kort och skulle fungerat som huvudhistoria i en samling lika bra som en egen bok. Kanske dyker den upp så i framtiden (och då förmodligen även på svenska) men i dess nuvarande format är det ändå trevlig läsning. Jag gillar Kings tjockare böcker men emellanåt är det skönt att kunna sluka en hel historia i en eller två sittningar.
   Betyget blir 4 Följeslagare av 5 möjliga.
Publicerad 2017-05-29

Storm of the Century

Bok, publicerad på foljeslagarna.com 1999-03-29

Storm of the Century är en, minst sagt, udda bok. Frågan är väl om man kan kalla det för en bok? Historien presenteras ju visserligen i bokform men egentligen är det inte någon bok, egentligen är det ett TV-manus. Spelar detta någon roll då? Jo, det gör det faktiskt. Jag tycker att det finns både negativa och positiva saker. Det positiva är att man verkligen f... [Läs hela recensionen]