Finders Keepers

Format: Bok  •  Scribner (2015) - Del 2 i The Bill Hodges Trilogy

Utöver The Dark Tower-sviten, The Talisman/Black House och The Shining/Doctor Sleep hör det inte till vanligheterna att King skriver uppföljare, men i samband med Mr Mercedes kom han underfund med att det fanns mer att berätta om karaktärerna. Så mycket att det till och med ska bli en trilogi där den tredje delen kommer att heta End of Watch och möjligen släppas redan 2016. Mittendelen heter Finders Keepers och har vissa minimala likheter med Misery.
   Likheterna ligger i att båda böckerna avhandlar relationen mellan en populär författare och ett galet fan som är besviken på författarens senaste bok. I det här fallet heter författaren John Rothstein och har berikat den amerikanska litteratur med "Runner"-trilogin och sedan dragit sig tillbaka från rampljuset. Rykten säger att han fortsatt att skriva, men bara för eget bruk.
   1978 väcks Rothstein av att tre inbrottstjuvar står i hans hus. Det är inte enbart hans pengar de är ute efter utan ledaren Morris Bellamy är tydligt intresserad av de handskrivna anteckningsböcker som det finns mängder av i kassaskåpet. Vad döljer sig i dem? Morris vill veta och vet att han kan tjäna pengar på dem, och mördar både Rothstein och sina kumpaner för att sopa igen alla spår. Morris begraver pengarna och böckerna i en kista i marken för senare bruk och hamnar sedan i fängelse för ett annat brott. Dömd till livstid ångrar han bittert att han aldrig hann läsa böckerna.
   Ett trettiotal år senare upptäcker tonåringen Pete Saubers kistan. Han bor tillsammans med sin familj i exakt samma hus som Morris bodde i. Familjen har genomlidit många tuffa år. Petes pappa var en av de som stod och köade utanför arbetsförmedlingen när den gråa Mercedesen dundrade in i folkmassan, och ekonomin är just nu allt annat än lysande. Pete väljer att skicka pengarna anonymt till sin egen familj, lite grann i taget och detta oförklarliga ekonomiska tillskott är vad som räddar familjen under några år. Först senare börjar Pete titta på böckerna och inser så småningom vad han har, och när pengarna tar slut funderar han på att sälja dem på något smart sätt. Lagom till detta har Morris släppts ut ur fängelset och gräver upp sin kista som nu är tom. Vem är det som stulit från tjuven?
   Trilogin heter "Bill Hodges trilogy" efter den pensionerade polisen med samma namn och visst, han dyker upp så småningom med sina kollegor Holly Gibney och Jerome Robinson. Men de är verkligen inte huvudpersonerna i den här thrillern. Det kan man tycka vad man vill om, för min egen del gör det faktiskt inte så mycket då King ändå är väldigt duktig på att etablera att Finders Keepers utspelar sig i samma värld som Mr Mercedes. Mytologin utökats på ett effektivt sätt. Men har man inte läst föregångaren lär det bli svårt att fatta tycke för karaktärerna då det inte ges så mycket utrymme att bygga upp dem i den här boken. Det görs lite referenser till tidigare händelser, men det är inte så överdrivet mycket. Med andra ord rekommenderar jag att man definitivt läser Mr Mercedes först!
   Finders Keepers är bra. Inledningsvis berättas den parallellt i olika tidsåldrar och ur olika perspektiv för att sedan landa i en nutid där alla trådar går ihop till en. Men det är tyvärr lite för enkelt att förutse var historien ska ta vägen och hur den ska ta sig dit. Det blir aldrig något klurigt deckarscenario av det hela, utan en ganska rak berättelse med för den delen välsnidade karaktärer. Morris är en bra skurk. Inte ensidig och framför allt inte en kopia av Annie Wilkes. Dessutom är skurken från första boken, supergalningen Brady Hartsfield, kvar i matchen på ett ganska kusligt vis, vilket lär få sin konklusion i End of Watch.
   Med det sagt landar betyget på tre ganska starka Följeslagare av fem möjliga.
Naturligtvis läser man Mr Mercedes innan man läser Finders Keepers! Vem skulle komma på tanken att läsa andra boken i "Sagan om Ringen"-trilogin innan den första? Men, skulle man nu läsa Finders Keepers innan Mr Mercedes så tror jag ändå att boken skulle fungera hyfsat. Man skulle förmodligen inte fatta samma tycke för de karaktärer som är gemensamma för de båda böckerna och fokus skulle förmodligen ligga på Morris Bellamy och Peter Saubers men det skulle gå.
   Men som sagt är det inte tänkt att man ska läsa böckerna så. Man läser dem i ordning och de fungerar perfekt ihop. Nu känner vi Bill Hodges, Holly Gibney och Jerome Robinson och de behöver inte introduceras. De glider naturligt in en bit in i historien och genast passar de in i berättelsen om Morris och Peter.
   Som vanligt bygger King upp karaktärerna, handlingen och situationerna perfekt och jag vill faktiskt gå så långt som att säga att Finders Keepers och Mr Mercedes ("Bill Hodges-trilogin" så här långt) är bland det bästa King skrivit. 2016 kommer förmodligen den tredje och sista delen i serien, End of Watch (King har just färdigställt ett första utkast) och jag hoppas vi där får se mer av inte bara Bill, Holly och Jerome utan även Peter men framförallt Brady Hartsfield!
   Betyget blir bra. Fyra starka Följeslagare av fem möjliga.
Publicerad 2015-06-10

The Dark Tower: Treachery #4

Tidning, publicerad på foljeslagarna.com 2009-01-01

I den fjärde delen av Treachery tätnar förräderiet i Gilead. Konspirationen mot Steven Deschain ökar när Roland äntligen – efter övertalning av Alain och Cuthbert – överlämnar Maerlyn’s Grapefruit, vilket nyfikna ögon lägger märke till, och i en helt annat del av riket smider Marten och Gabrielle Deschain planer på att ta Stevens liv på ett sätt som Roland... [Läs hela recensionen]