Storm of the Century

Format: Video  •  Regisserad av Craig R. Baxley (1999)

Efter att ha sett Kings miniserie Storm of the Century kan jag bara säga en sak… WOW!!! Miniserien är kanon! Tim Daly är bra som Mike, Deborah Farentino är även bra som Molly men den som är bäst är Colm Feore i rollen som Andre Linoge. Synd att han inte fick någon Emmy-nominering…
   Det hela börjar med ett brutalt mord pÃ¥ en av öns innevÃ¥nare. Förövaren, Linoge, sätter sig efter mordet tungt framför TV:n, hÃ¥ll noga koll pÃ¥ vad han ser pÃ¥ TV:n, medan han väntar pÃ¥ att Mike ska komma och arrestera honom. Det är nÃ¥got ovanligt och underligt med Linoge…
   Folket pÃ¥ Little Tall Island börjar snart, till synes helt oplanerat, begÃ¥ självmord eller ha ihjäl varann. Folk som tidigare varit fromma som lamm. Samtidigt börjar det dyka upp ett kryptiskt meddelande pÃ¥ olika ställen, alltid samma meddelande "Give Me What I Want And I'll Go Away". SÃ¥ smÃ¥ningom förstÃ¥r man att det är Linoge som ligger bakom allt som hänt. Man inser även att det är han som vill ha nÃ¥got av dem… frÃ¥gan är bara vad?
   SÃ¥ smÃ¥ningom kallar Linoge alla till ett "townmeating" där han förklarar att han är döende och behöver en arvinge. Av öns Ã¥tta barn mÃ¥ste innevÃ¥narna ge honom ett. Om inte sÃ¥ hotar han med att döda alla pÃ¥ ön genom att fÃ¥ dem att gÃ¥ ut i havet. Han ger dem en halvtimma att fundera… Alla, utom Mike, kommer fram till att de inte har nÃ¥got annat val än att göra som han säger. För att avgöra vilket barn det ska bli fÃ¥r alla ta en sten ur en pÃ¥se Linoge har, sju av stenarna är vita och en är svart. Den som fÃ¥r den svarta fÃ¥ ge honom sitt barn. Naturligtvis blir det Mike och Molly som förlorar och Linoge tar deras son.
   En av sakerna som jag tycker är bra med denna serie är att Mike INTE fÃ¥ nÃ¥gra oanade krafter och dödar Linoge, han hinner INTE ikapp Linoge när denne flyr med hans son, serien fÃ¥r INTE ett lyckligt slut. Mike kan INTE förlÃ¥ta Molly för att hon gick med pÃ¥ att ge Linoge ett av barnen och till slut lämnar han henne. Det är INTE ett typiskt Hollywoodslut där allt ordnar sig till det bästa, det tycker jag är BRA!
   Finns det dÃ¥ inget negativt med serien? Jo, det finns nÃ¥gra brister. Det värsta är den falska snön! Jag sÃ¥g en intervju med King där han sa att den bestod av plast- och potatisflingor, och att den kostade 2 000 000 dollar!!! För det priset borde de kunnat fÃ¥ det bättre, det syns att det inte är riktig snö. Sedan kanske scenerna där Linoge flyger med barnen inte är de bästa heller… det ser lite för fejkat ut. Dessa missar kan man dock leva med, varför? Jo, för att handlingen är fruktansvärt bra!
   Jag tror dock att det kan bli lite problem för serien pÃ¥ video. Det faktum att den är strax över 4 timmar lÃ¥ng kommer nog att avskräcka mÃ¥nga frÃ¥n att hyra den. Vem har tid att sitta 4 timmar framför videon, om man inte är ett stort Kingfan?
   En sak till som jag blev lite besviken på… varför var inte King med mer? En liten roll som advokat i en TV-reklam? Han kunde gärna haft en större roll. Ni höll väl koll pÃ¥ vad Linoge sÃ¥g pÃ¥ TV:n, eller?
   Jag hoppas att King kommer att fortsätta historien om Linoge, för det finns mer att berätta! Vad hände med Ralphie? Vem är egentligen Linoge? Kommer vi nÃ¥gonsin att fÃ¥ veta vad som hände sedan? Detta är nÃ¥gra av frÃ¥gorna som jag hoppas att King kommer att besvara i kommande böcker/filmer/miniserier.
   Filmen fÃ¥r samma höga betyg som boken fick, av 5 möjliga Följeslagare fÃ¥r Storm of the Century 4.
Kings ambition med Storm of the Century var att skriva en roman för TV och det tycker jag han verkligen har lyckats med. Storm of the Centurys berättelse flyter mycket bättre än andra miniserier baserade på Kings romaner. Allt händer liksom i ett naturligt följe, och det känns helt rätt och mycket lyckat. Nu kan det i och för sig bli lite styltigt emellanåt med lite onödigt långa moment på snötäckta hus, men det beror ju på att manuset skrevs i bestämda bitar så att reklambreak kunde stoppas in. Tyvärr, men så är det i USA.
   Vad Lilja eventuellt missade i genomgÃ¥ngen av skÃ¥despelarna är att även folket i birollerna är mycket bra, speciellt de smÃ¥ barnen. Sonen Buster till stadens borgmästare är precis sÃ¥ odräglig och jobbig som han beskrevs i manuset. För första gÃ¥ngen kan man säga att filmen följer boken till punkt och pricka (nästan i alla fall), men det har ju sin självklara förklaring.
   Jag slÃ¥r ocksÃ¥ till med 4 Följeslagare, för Storm of the Century är tveklöst den bästa miniserie som gjorts baserat pÃ¥ Kings verk.
Först publicerad i Följeslagarna #65 - 1999-09-27

Nattmaror och Drömlandskap. Andra boken

Bok, publicerad på foljeslagarna.com 1999-06-28

Om man förväntar sig ytterligare en rad renodlade skräckberättelser i denna andra volym av Nattmaror och Drömlandskap så lär man bli besviken, för i och med att Nattmaror och Drömlandskap delades upp i två volymer i Sverige har den andra boken blivit Kings minst skräckfyllda samling. Här finns det nämligen gott om andra sorters historier. "Min Fina Ponny", som ... [Läs hela recensionen]