The Dark Tower: The Gunslinger Born #4

Format: Tidning  •  Av Peter David, Robin Furth, Jae Lee och Richard Isanove, Marvel (2007)

Då var vi framme vid nummer fyra i The Gunslinger Born-serien. Som vanligt är det ett bra nummer, bra ritat, bra färglagt och bra manus. Som vi vant oss vid följer nummer fyra precis där nummer tre slutade.
   Med andra ord börjar det med att vi får se Roland och Susans första möte efter det hemma hos borgmästare Thorin. Som ni säkert minns var Roland allt annat än trevlig där och nu får han chansen att be om ursäkt.
   I nummer fyra får vi också för första gången se vad en ”thinny” är och hur Roland och hans gäng reagerar när de ser den. Vi bjuds även på mer av Walter O’Dim som är en elak jäkel och Roy Depapes försök att ta reda på mer om Roland.
   Historiedelen den här gången heter ”The Laughing Mirror Part 1” och beskriver hur en man är indelad i tre delar. Vi får även höra historien om hur Maerlyn blev till och hur han är anledningen till att Tornets väktare fallit.
   Dessutom får vi se hur en sida går från manus till färdig sida och del två av paneldiskussionen från Comic Con.
   Ett fullmatat nummer med andra ord och betyget sitter som gjutet. 5 Följeslagare av 5 möjliga.
Jag sitter nästan och hoppas på att det ska komma ett dåligt nummer så man kan undvika det allra högsta betyget varje gång, men – nej – kvaliteten på den här serien är verkligen hög och jämn. Och det är alltid något som lyfter varje nummer lite extra. I detta nummer är det introduceringen av Walter O’Dim. Ni som läste The Dark Tower-böckerna vet att det är en viss förvirring kring Marten, Walter och Flagg. De är en och samma person, men ändå inte. Här får vi se hur Marten fysiskt skiftar gestalt till Walter och på en gång blir det mycket klarare. Att Walter ser otäck och spöklik ut är knappast något negativt.
   Jag har faktiskt valt att hoppa över Robin Furths essäer om mytologin kring The Dark Tower i de senaste numren. De känns inte helt intressanta i dagsläget och på sätt och vis tycker jag att de är lite fel i sammanhanget. Wizard and Glass, som de första sju numren bygger på är i hela The Dark Tower-sviten en ganska rak historia som inte rör sig i den filosofiska sfär som resten av historien fokuserar på. Därför tycker jag att det är lite märkligt att börja babbla om ”Gan” och allt de där i det här sammanhanget. De som upptäcker The Dark Tower genom The Gunslinger Born    En intressant sak; illustrationerna till detta nummers essä är helt gjorda av Richard Isanove, från scratch. En viss skillnad i stil ser man, men nog sjutton är Isanove en duktig tecknare han med.
   Som vanligt: 5 av 5.
Först publicerad i Följeslagarna #226 - 2007-06-01

Jurtjyrkogården

Bok, publicerad på foljeslagarna.com 2015-06-30

Det slår mig när jag ska skriva den här texten att det förstås finns läsare som ännu inte tagit sig an Jurtjyrkogården. För mig hör den till Kings tidiga böcker, en klassiker till och med, som nu för andra gången på fem år nypubliceras i Sverige. Jag vill minnas att jag läste boken för första gången under sommarlovet mellan klass sju och åtta vilket bord... [Läs hela recensionen]