The Stand: Captain Trips #5

Format: Tidning  •  Av Roberto Aguirre-Sacasa, Mike Perkins och Laura Martin, Marvel (2009)

Äntligen fick vi så se lite mer av Flagg. Nu i sista numret i första omgången av The Stand: Captain Trips dyker han äntligen upp lite mer ordentligt. Vi får veta lite om hans bakgrund och vad han är kapabel till och jag måste säga att jag tycker Mike Perkins lyckats väldigt bra med att föra över honom från Kings bok till serietidningen. Han ser precis ut som han borde.
   Detta var alltså det sista numret av Captain Trips och det första jag tänkte när jag läst färdigt det var att det inte var något slut på det. Och det är ju inte så konstigt i och med att boken inte slutar där... Det finns ju inga naturliga avslut i boken utan detta drygt månadslånga uppehåll innan nästa nummer dyker upp är mest för att de som gör tidningen ska hinna hämta andan lite. Nu gör det inte så värst mycket att slutet inte känns som slutet. Vi vet ju att det kommer mer och att det kommer att vara bra. Personligen tycker jag att Captain Trips faktiskt är strået vassare än The Dark Tower-serien.
   Men åter till detta nummer. Här får vi som sagt se mer av Flagg och vem han är men vi får också se hur viruset sprider sig och hur regeringen gör allt för att dölja vad det egentligen är som händer. Man vidhåller att det är influensa och att alla kommer att bli friska. Även detta är riktigt bra illustrerat och även om jag börjar bli tjatig så måste jag återigen säga att jag gillar Captain Trips väldigt mycket!
   Betyget blir föga överraskande fem Följeslagare av fem möjliga.
Det är helt klart en poetisk ton över det sista numret av Captain Trips, nu när Flagg introduceras ordentligt. Genom hela numret vandrar han i natten men vi får fullt klart i vem han är och vad han är kapabel till genom små sidospår och flashbacks. Det här är en riktigt bra presentation av Flagg, faktiskt en av de bättre jag sett. Ondskan i honom har sällan kommit fram så tydligt som i detta nummer.
   In i detta är en militärkonspiration insprängd, där militären förvandlat USA till en polisstat som kontrollerar all media, allt för att dölja allvarligheten av smittan. Men många medieaktörer börjar ta sitt civila ansvar och riskerar allt genom att berätta sanningen, vilket självklart chockerar amerikanerna. De inte bara riskerar allt, de offrar allt, ska det så småningom visa sig.
   Våra huvudpersoner glimtar bara förbi, men det här numret tillhör Flagg helt och hållet.
   Med de första fem numrena avklarade och i och med det den första ”boken” av The Stand skriven så måste jag utrycka min imponerade känsla för helheten. Det är fem perfekt upplagda nummer som successivt ger oss mer och mer information, som ger karaktärerna tid att mogna och samtidigt presentera så sanslöst mycket ur originalmaterialet. Det tar ett bra tag att ta sig igenom ett nummer för det är MYCKET text. Och det är mycket bra. Betyget blir självklart fem Följeslagare av fem möjliga. Nu vill jag genast ha fortsättningen!
Först publicerad i Följeslagarna #247 - 2009-02-02

Blod säljer

Bok, publicerad på foljeslagarna.com 2020-06-09

För femte gången på snart 40 år ger King ut en samling med fyra längre noveller. De tidigare är Different Seasons (1982, Tidigare Sommardåd och Vinterverk, numera Årstider), Four Past Midnight (1990, Mardrömmar), Hearts in Atlantis (1999, Hjärtan i Atlantis) och Full Dark, No Stars (2010, Nattsvart, stjärnlöst). Och, ja, Hearts in Atlantis innehåller totalt fem... [Läs hela recensionen]