The Road to The Dark Tower

Format: Bok  •  Av Bev Vincent, New American Library (2004)

Bev Vincent kom in i mitt liv, om man nu kan uttrycka det så, när han då och då dök upp med förklaringar och imponerande kunskap om Stephen King i SKEMERs nyhetsbrev. Ingen visste vem han var, och hur han (eller hon, vissa trodde att det var en tjej på grund av namnet Bev) kunde veta så mycket om King. Var han släkt med King rent av? Det var många teorier som florerade och myten Bev Vincent växte och blev absurd. Det ryktades att han hade läst hela den oavkortade The Stand på ett dygn! Detta var lögn, berättade han i en Instant Messenger-konversation vi hade för många, många år sedan, men han hade läst Needful Things på fyra dagar.
   Faktum är att Bev Vincent bara är ett vanligt Kingfan som sitter inne på en enorm mängd information och kunskap. Då och då har jag veckat pannan över något som jag inte haft information om. Ett mail senare har Bev givit mig svaret. Han är en otrolig resurs, och det är faktiskt lite märkligt att han inte givit ut en bok tidigare, men så har han ju ett dagligt jobb att sköta. ”The Road to The Dark Tower” är skriven helt och hållet på fritiden,
   Till skillnad mot Robin Furths konkordans är boken en ”kritisk genomgång av Stephen Kings Magnum Opus”. Boken innehåller fullständiga genomgångar av de sju delarna i The Dark Tower-sagan, genomgångar av de The Dark Tower-relaterade böcker som finns, persongallerier, tidslinjer och annat smått och gott.
   När jag först började läsa i boken upplevde jag den som otroligt tung. Hans genomgångar av de olika delarna är otroligt detaljerade och lite för långa för att vara vanliga synopsiser. Faktum är att de sju genomgångarna tillsammans nästan är lika långa som den första delen i sagan… Jag tror att det egentligen hade att göra med att jag kan de fyra första delarna så pass bra att det blev segt att ta sig igenom texten bara av den anledningen. När jag kom till del fem och framåt lättade det troligen av den anledningen att jag bara läst böckerna en gång.
   Bev Vincent smyger in analyser och egna idéer här och där och lägger fram en hel del vettigt. Speciellt i genomgången av den sjunde delen eftersom det är där allt händer. Jag tänker inte gå in på några detaljer med tanke på att många ännu inte läst Kings böcker.
   Min största behållning med boken var genomgångarna av de The Dark Tower-relaterade böckerna. Insomnia har jag inte läst på kanske 10 år och Black House fastnade inte riktigt i minnet. Nu var det skönt att få ihop trådarna och även märka att King lämnat en del frågor obesvarade. Vad hände med den där gröne figuren i Insomnia egentligen?
   Jag tror att ”The Road to The Dark Tower” hade mått bra av att få ligga till sig lite innan jag läste den. Jag var fortfarande allt för inne i The Dark Tower-världen för att riktigt uppskatta den. Det blev för mycket för tätt inpå helt enkelt. Därför påverkas betyget åt ett negativt håll och det blir 3 Följeslagare av 5 möjliga för boken.
   För övrigt kommer det nu vara hur enkelt som helst för framtida översättare att beta av The Dark Tower-böckerna. Med konkordanserna och ”The Road to The Dark Tower” är allt klappat och klart!
Personligen uppskattade jag Bevs bok mer än Robins då Bevs bok är en bok man läser från pärm till pärm. Sen just det faktum att Bev lägger in så många egna tolkningar och slutsatser gör det hela enormt underhållande. Det är fler än en gång man tänker (eller säger högt till sig själv), ”att jag inte tänkte på det” eller ”fasen, det där såg jag inte när jag läste boken fast det fanns alldeles framför näsan på mig”.
   Precis som Anders säger är böckerna mycket detaljerade och ibland känns det nästan som om man inte skulle ha behövt läsa själva böckerna men samtidigt tycker jag att det är det som är bokens styrka. Sen kan det helt klart bli för mycket om man klämmer alla sju delarna, Robins och Bevs böcker under en tvåmånadersperiod…
   Boken är dock mycket bra och betyget blir 4 Följeslagare av 5 möjliga.
Först publicerad i Följeslagarna #201 - 2005-05-01

Det Mörka Tornet IV: Magiker och Glas

Bok, publicerad på foljeslagarna.com 2007-09-03

Jag trodde det skulle bli en smula jobbigt att sätta tänderna i Magiker och glas efter att på sätt och vis ha läst den under det senaste halvåret som The Gunslinger Born-äventyret i tecknad form, men så blev det inte. Precis som när man ser en filmadaption av en roman och sedan återgår till boken så blir man snabbt medveten om att boken rymmer så mycket mer, och s... [Läs hela recensionen]