The Essential Stephen King

Format: Bok  •  Skriven av Stephen J. Spignesi, Gb Books (2001)

Jag måste erkänna att när jag först hörde talas om denna bok var jag lite skeptisk. Kan det verkligen vara intressant med en bok som listar Kings 100 bästa verk? Alla har väl sin egen uppfattning om vilket verk som är bäst, eller hur?
   När jag sedan fick mitt ex från Steve (Spignesi) blev jag dock glatt överraskad. Om Steve endast hade listat sina 100 favoriter och sedan varit nöjd hade denna bok varit en besvikelse. Nu är dock The Essential Stephen King så mycket mer, som tur är.
   I The Essential Stephen King listar visserligen Steve sina 100 (eller rättare sagt 101) favoriter, men det är inte allt. Han har även med en kort beskrivning om alla verk. Här berättar han vad just denna historia handlar om, lite om dess historia plus lite andra saker som han tycker är intressanta med just denna historia. Den här sektionen, som han kallar "Why it made the top 100", kan även användas längre fram i livet när man är lite osäker på var en speciell historia handlade om.
   Förutom detta innehåller boken även andra sektioner. Alla verk har följande:
   - "Did you know?". Här hittar man information om historien som inte alltid är så välkänd.
   - "Main Characters". Här listar han alla större karaktärer i historien.
   - "What I really liked about it". Som titeln säger så ger Steve här lite mer exakt information om varför han gillar den och varför den hamnade bland topp 100.
   - "Adaptions". Här finns alla film, TV och teater versioner listade, med en huvudrollslista.
   Personligen gillar jag The Essential Stephen King men samtidigt tycker jag att det är en ganska vågad bok. Alla Kingfans har ju sina favoriter och detta har debatterats ordentligt i alla Kingforum som finns…utan att man kunnat enas om en topp 100 lista. Vi hade ju själva en liknande lista i Följeslagarna och det var ju minst sagt blandade åsikter som kom in.
Att It kom på första plats och The Stand på andra var ju inte direkt någon förvåning. Jag skulle dock ha placerat The Long Walk (#28), "Secret Window, Secret Garden" (#38) och "Autopsy Room 4" (#50) högre.
   Detta är dock en av tjusningarna med The Essential Stephen King. Resultatet kommer att bli säkert att diskuteras i framtiden.
   När sedan Steve är klar med sin del av boken tar andra King experter vid. Bev Vincent har recenserat Dreamcatcher i "Stephen King’s Dreamcatcher". Mick Garris (Sleepwalkers, The Stand med mera), James Cole (The Last Rung On The Ladder) och Jay Holben (Paranoid) har alla ombetts att fullfölja följande mening: "Stephen King is…", vilket gett ett mycket intressant resultat.
   Steve har även lyckat med något ingen lyckats med tidigare. Han har fått Super-Kingsamlaren Charles Fried att ställa upp på en intervju. Denna intervju är mycket intressant att läsa. Dels för att Charles berättar lite om vad han har i sin samling men även för att man får svart på vitt att han börjat i liten skala, precis som vi andra och nu har en enorm samling.
   Som avslutning har Steve fått George Beahm att skriva en essä. Den heter "Stephen King: Survivor Type" och är en perfekt avslutning på boken.
   De enda problemen som jag ser med denna bok är dels att den inte har med alla Kings verk som Steve valde mellan. Det hade varit kul att se en lista över alla de 500+ verk som han hade att välja mellan. Det andra problemet är att man blir så himla sugen att läsa om alla de historier som Steve nämner. Tyvärr skulle man behöva ha 48 timmar på varje dygn för att hinna med det…och det har man ju tyvärr inte.
   The Essential Stephen King får 4 starka Följeslagare av 5 möjliga. Detta är en bok som man kan läsa från pärm till pärm eller använda som referensverk när man är osäker på något om en specifik historia. Ingen dålig bok med andra ord!
Först publicerad i Följeslagarna #121 - 2001-08-06

The Stand: Soul Survivors #4

Tidning, publicerad på foljeslagarna.com 2010-03-04

Den pågående omgången av The Stand fokuserar som bekant på en karaktär i taget, och nu har vi kommit fram till den punkt då Mother Abigail introduceras ordentligt. I ett mycket vackert och snudd på poetiskt nummer får vi se hur den mycket gamla damen sitter och reflekterar över sitt liv medan hon väntar på sina första gäster, som anländer på den sista sidan. Trot... [Läs hela recensionen]