The Price Guide

Format: Bok  •  Skriven av George Beahm, GB Books (2000)

Är det en bok eller en katalog? När jag läser den får jag känslan av att det är mer en katalog än en bok. Dock en välfylld katalog.
   I boken som skulle kommit förra året listar Beahm alla förstautgåvor av Kings böcker i USA (inklusive ARC:s), England samt några från andra länder. Han ger oss även lite bakgrund till en del böcker. Som till exempel att en del av besökarna på Kings 25-år-som-författare-party lämnade festen utan sina exemplar av The New Lieutenant's Rap. Dessa hamnade sedan i soporna. Idag är dessa värde mellan $750 och $1 500 och man kan ju gissa vad de som inte tog med sig sina tänker idag.
   Förutom att lista alla Kings böcker listar han även böcker om King, böcker som King medverkat i, kassettböcker, videofilmer och så vidare. Han listar till och med saker som en Kingkalender och en Cujo-gitarr. Detta är verkligen en bok som har med de flesta Kingrelaterade saker.
   Låter jag ändå lite tveksam? Jo, det gör jag nog. Det är ingen tvekan om att Beahm har gjort ett gott jobb när han sökte all information för denna bok. Den är inte alls lika slarvig som "Stephen King From A to Z" där Beahm missade en hel del saker som jag tycker borde varit med. Jag är dock tveksam till hur länge den kommer att vara aktuell. När det gäller olika utgåvor kommer den naturligtvis att vara aktuell så länge inte King ger ut nyutgåvor av gamla böcker i begränsade utgåvor eller liknande. Det jag tänker på är Beahms värdering av böckerna. Hur förändras priset på en Kingbok? Kommer priserna att anpassas till de som finns i Beahms bok? Vem vet?
   När Beahm startade detta projekt för en massa år sedan var meningen att han skulle göra uppdateringar till den för att hålla priser korrekta. Jag antar dock att han lagt detta projekt på hyllan eftersom han nu ska sluta skriva om King.
   Ska man då köpa denna bok? Ja, om man är intresserad av vad böckerna är värda, inte annars. Varför? Jo, tar man bort prisuppgifterna blir det bara en massa bilder och lite text om böckerna. Bilderna kommer att ges ut på en CD-ROM (som det ser ut nu i slutet av september eller början av oktober) och kan då fås där, säkert i bättre kvalité och i fler varianter. Den text som finns är visserligen kul men knappast värd att köpa boken för. Vill man hittar man samma information på Internet eller i andra källor utan större problem.
   Vill man däremot veta vad ens böcker är värda, se bilder på udda och svåråtkomliga böcker, läsa lite om varje bok, då är detta en perfekt bok!
   Eftersom jag gillar allt detta tycker jag att detta är en bra bok. Även om inte priserna kommer att vara aktuella så värst länge (vilket de dock kanske kommer att vara) är det en kul bok. Jag skulle dock rekommendera att ni köper den häftade. Jag skulle inte offra $10 till för att få den i inbundet. Sedan skulle jag även vilja avråda er från att köpa en limited edition av denna bok. De som gjort det har blivit mycket besvikna. Det visade sig nämligen att det var exakt samma som den inbundna med undantag för en Post-It-lapp med tre autografer på, varav ingen är Kings. När ni köper denna bok får ni vända er till Betts, i Bangor, som är de enda leverantörerna av boken.
   Av 5 möjliga Följeslagare får denna bok 3. Det är dock en stark 3:a.
   En sista varning - om ni köper denna bok, köp då samtidigt en haklapp. Det finns annars risk för att ni dreglar ner boken medan ni läser den…
Först publicerad i Följeslagarna #96 - 2000-08-17

Gwendy's Button Box

Bok, publicerad på foljeslagarna.com 2017-05-29

Om jag räknat rätt är detta Kings fjärde samarbete med en annan författare - turerna med Peter Straub (The Talisman, Black House) räknar jag som ett, Faithful med Stewart O'Nan ett annat och novellen "In the Tall Grass" med sonen Joe Hill det tredje. Lustigt nog dröjer det inte länge innan det femte blir ett faktum eftersom Sleeping Beauties skriven tillsammans med andr... [Läs hela recensionen]