Rainy Season

Format: Dollarbaby  •

Dollarbabyn Rainy Season är baserad på Kings novell med samma namn från boken Nightmares & Dreamscapes. Det är historien om John (Benjamin Rouse) och Lisa (Tawna Hutchinson) som ska tillbringa sin sommar i den lilla staden Willow. När de kommer till Willow stannar de till vid den lokala affären för att inhandla diverse saker de behöver. Där möter de lokalborna Laura (Leight Rose) och Henry (Oto Brezina) som varnar dom för "regnperioden" som kommer att pågå under kommande natt.
   John och Lisa tror förstås att de försöker lura dom och struntar därför i varningarna. Senare under natten upptäcker de att lokalborna inte försökte lura dom, det regnar nämligen... paddor!
   Som med de flesta dollarbabies har inte Rainy Season någon stor budget. Detta syns väldigt väl i vissa scener. Till exempel när paddorna visar tänderna. Det syns direkt att detta är en effekt... som dessutom inte är speciellt välgjord. Detta gör dock inte så mycket. När man tittar på Rainy Season vet man förhoppningsvis att det är en dollarbaby och att den därför inte har en stor budget. Med detta i åtanke blir man nästan lite besviken om det inte är vissa skavanker i filmen...
   Så, om man nu räknar med det så tycker jag faktiskt att regissören Nick Wauters har gjort ett klart godkänt jobb med Rainy Season. En sak som jag speciellt gillade var när filmen (i början) övergår från svart/vitt till färg, en mycket bra effekt!
   Hur är det då med skådisarna? Jo, de får alla godkänt, även om de inte kommer att bli Oscarsonominerade för sina insatser. Oto Brezina som den Dracula-låtande Henry är suverän. Betyget blir 3 Följeslagare av 5 möjliga.
Nja, som avslutning på 2002 som bjudit på den suveräna Paranoid och den fullt godkända Strawberry Spring så ter sig Rainy Season ganska dålig i jämförelse med sina dollarbaby-kamrater. Och det enbart för specialeffekterna som är rent ut sagt kassa.
   Det börjar mycket bra. Alla scener i dagsljus med kufiska lokalbor är mycket bra. Men sen blir det natt, vilket symboliseras av en tecknad bild (visserligen gjord i dator) på ett hus och en måne. Man börjar ana oråd. Sen dimper paddorna ned. Tillbaka till den tecknade bilden där det nu regnar små sprattliga klumpar… Är det Disneydags eller en Kingfilm?! Jaha, sen är det dags för paddorna att visa tänder och det ser ju för taskigt ut. Detta kunde man gjort snyggare med hjälp av en gummipadda och lite färg, men istället blir det en tafflig CGI-effekt som definitivt placerar Rainy Season bredvid The Moving Finger och andra effektfloppar.
   Nu är jag riktigt hård, men jag tycker faktiskt att om man nu har en begränsad budget så ska man inte lägga ned pengarna på specialeffekter som inte blir bra. Nick Wauters, som ändå visar upp en viss talang med denna film, borde ha valt en annan novell av King som inte kräver specialeffekter av det här slaget. Det kunde blivit bra, men det blev fånigt.
   Dessutom - hur ska man kunna göra ett paddregn på film när det redan gjorts helt utmärkt i "Magnolia"?
   Man kan ju hålla tummarna för att Nick Wauters får lite mer pengar och kan fixa till skavankerna i filmen, men det är knappast troligt. Till dess får Rainy Season endast 2 Följeslagare av 5 möjliga.
Först publicerad i Följeslagarna #157 - 2002-12-24

The Dark Tower: The Long Road Home #4

Tidning, publicerad på foljeslagarna.com 2008-07-01

Så kom äntligen den förväntade konfrontationen mellan Roland och The Crimson King inne i Maerlyn's Grapefruit! The Crimson King är ju en helt klart otäck figur som i Jae Lees och Richard Isanoves gestaltning blir ännu mer skräckinjagande. Samtidigt har Alain och Cuthbert fullt sjå med att värja sig mot muterade vargar och till deras - och i förlängningen Rolands... [Läs hela recensionen]