The Night Flier

Format: TV-film  •  Regisserad av Mark Pavia (1997)

Denna film, liksom novellen den är baserad på, handlar om journalisten Richard Dees som är tidningen "Inside View"s stjärnreporter. "Inside View" är en riktig skittidning vars främsta innehåll är skvaller om kändisar, historier om utomjordingar och andra bisarra saker, men den säljer i mängder.
   Richard Dees är en hemskt varelse som inte drar sig för att bryta sig in på mordplatser, arrangera lik så att de ser bättre ut på bild, eller skända kyrkogårdar så de ser läskigare ut. Hans inställning "Skriv om det du inte tror på, tro inte på det du skriver", är förmodligen anledningen till att han är så framgångsrik. Men när Dees får ett erbjudande om att skriva om en människa som flyger i ett litet flygplan och tömmer folk på blod vid de flygplatser han landar på, säger Dees ifrån och menar att folk inte vill läsa om vampyrer längre. Men Dees ändrar sig då "vampyren" slår till igen, och igen…
   Som vanligt vid filmatiseringar av Kings kortare verk har storyn utvecklats och utökas och i The Night Fliers fall är detta både på gott och ont. Mark Pavia har lagt till en person som kallats för "The Jimmy character", en ung kvinna som börjar skriva för tidningen. Dees ser kvinnan som "ännu en Jimmy Olsen", ännu en i raden som inte klarar av trycket att skriva om så pass bisarra saker.
   Jag har personligen inget problem med "Jimmy", jag tror att hon skrevs in för att förstärka Dees roll som århundrades skitstövel, och dessutom har hon en viktig del i det slut som Pavia lagt till efter Kings ordinarie slut.
   Så Dees, som själv har ett flygplan, följer i "Nattflygarens" fotspår och kommer så pass nära att han får kryptiska meddelanden om att sluta med sitt arbete. När Dees, efter att ha fått nog och bestämt sig för att lägga av, konfronterar "Nattflygaren" på en flygplats herrtoalett (en mycket rolig och häftig scen som verkligen anspelar på myten om att vampyrer inte syns i speglar) ställs Dees ordentligt mot väggen och får uppleva det helvete som han alltid skrivit om…
   I anslutning till denna scen har Pavia tagit ut svängarna alldeles för mycket – man får ju se "Nattflygarens" ansikte! Hela poängen med Kings novell var att Dees var hack i häl på "Nattflygaren" men aldrig fick se honom, inte ens när han stod bakom honom. En stor besvikelse.
   Som någon slags sammanfattning tycker jag att The Night Flier är en helt OK film. Den tappar tyvärr tempot ganska ofta och blir lite sömnig, men den är helt klart en av de bästa filmatiseringarna av Kings kortare verk som gjorts hittills. Skådespelarmässigt kan man inte alls klaga på Miguel Ferrier (tidigare känd i Kingsammanhang som Lloyd i The Stand) i rollen som Richard Dees. Ferrier har ju "bara" gjort onda hemska karaktärer och det klarar han av galant. Övriga skådespelare gör sin roller bra, men inget mer än så.
   Betyget får bli 3 Följeslagare av 5 möjliga.
Till skillnad mot Anders så störs jag enormt mycket av "The Jimmy character"! Jag ser ingen anledning till att man la till henne i storyn och jag anser inte att hon tillför storyn något gott. Visserligen får hon en betydande roll i slutet av filmen med detta är något Pavia själv sett till. En otrolig besvikelse!
   Förutom misstaget med "The Jimmy character" är det även snudd på skandal att man i slutet får "Nattflygarens" ansikte! Precis som Anders säger så är det hela grejen i Kings korthistoria att man INTE ser hans ansikte.
   Om man bortser från dessa missar är detta dock en bra film, till och med en mycket bra film! Speciellt med tanke på att den gjordes för amerikansk TV (kabelkanalen HBO, som inte har samma censurregler som vanlig TV).
   Betyget bli 4 Följeslagare av 5 möjliga. Hade det inte varit för misstagen hade det nog blivit en femma.
Först publicerad i Följeslagarna #66 - 1999-10-04

Creepshows - The Illustrated Stephen King Movie Guide

Bok, publicerad på foljeslagarna.com 2001-12-10

När jag fick mitt recensionsex av Creepshows - The Illustrated Stephen King Movie Guide med posten blev jag lite förvånad över dess format (det är samma som Creepshow). Egentligen hade jag nog inte tänkt så mycket på vilket format den skulle vara i men jag blev ändå lite förvånad. När jag sedan började läsa boken blev jag ännu mer förvånad över hur mycket inf... [Läs hela recensionen]