The Girl Who Loved Tom Gordon

Format: Bok  •  Scribner (1999)

The Girl Who Loved Tom Gordon är Stephen Kings stora överraskningsbok. Vi hörde talas om berättelsen i slutet av 1998, men när det tidigt 1999 framkom att boken skulle komma redan i april samma år blev alla minst sagt förvånade, inte minst förlaget Scribner som nu plötsligt fick en bonusbok. Anledningen till att den kom ut så fort sägs vara för att King ville uppmärksamma sin 25-årsdag som publicerad författare, men även att den skulle komma ut innan den amerikanska Baseballsäsongen satte igång så det inte skulle bli allt för förbryllande.
    The Girl Who Loved Tom Gordon är Kings kortaste roman pÃ¥ säkert 15-20 Ã¥r, om inte nÃ¥gonsin, och det är väl sÃ¥ att böcker blir inte längre än vad storyn kräver och i The Girl Who Loved Tom Gordons fall sÃ¥ hade man inte vunnit nÃ¥got med fler sidor än de 220 som utgör boken.
    Storyn gÃ¥r ut pÃ¥ följande: 9-Ã¥riga Trisha McFarland är ute och vandrar i New England skogen med sin äldre bror Pete och mamman Quilla. Vandringen är ett av mammans "pÃ¥hitt" för att hÃ¥lla familjen ihop efter skilsmässan frÃ¥n Trishas pappa Larry. Pete är inte tillfreds med sin situation efter skilsmässan. Flytten till en annan ort har inte inneburit nÃ¥got positivt för honom och mammans pÃ¥hitt gÃ¥r honom pÃ¥ nerverna. SÃ¥ när Pete och Quilla ägnar den mesta tiden av dessa familjesammankomster med att skälla pÃ¥ varandra förvandlas Trisha till den osynliga flickan. När vandringsleden delar sig i ett Y säger hon till Pete och mamman att hon mÃ¥ste stanna för att kissa, men de ständigt gnäbbande familjemedlemmarna varken hör eller ser när Trisha tar av Ã¥t det ena hÃ¥llet.
   När Trisha gjort det hon skulle samt tagit en välbehövlig andningspaus beslutar hon sig för att ta en genväg genom skogen eftersom leden delade sig i ett Y. Stort misstag, för Trisha kommer inte alls fram till den andra stigen utan vandrar vilse i den insektsbefolkade skogen. Skogen tätnar och blir allt snÃ¥rigare medan Trisha irrar omkring och försöker komma pÃ¥ ifall mossan växer pÃ¥ den norra eller södra sidan av trädstammarna. Till slut minns hon att rinnande vatten alltid leder nÃ¥gonstans och hon lyckas lokalisera en bäck som hon följer. Men bäckar leder inte alltid Ã¥t rätt hÃ¥ll och just denna bäck leder till ett träsk och otrevliga sumpmarker. NÃ¥gra människor träffar hon inte pÃ¥, men känslan av att vara bevakad är markant...
   Trisha livnär sig pÃ¥ bär och nötter samt skogsvatten (nÃ¥got som till en början inte var en alldeles lysande idé) och hennes enda egentliga kontakt med omvärlden är de radiosända baseballmatcher med Boston Red Sox som hon lyssnar pÃ¥ i sin Walkman. I ett nyhetsavbrott fÃ¥r hon höra sig själv anmäld som försvunnen, och i väntan pÃ¥ att bli upptäckt av helikoptrar eller sökande folk blir hennes idol, Red Sox pitchern Tom Gordon, en slags "hemlige MÃ¥llgan"-figur som vägleder henne genom dagarna och nätterna.
   Men skogen har tänder och Trisha känner sig gÃ¥ng pÃ¥ gÃ¥ng bevakad av nÃ¥got, men hur mycket är inbillning och hur mycket är verklighet? Vad är det som dödat vissa träd och slitit rÃ¥djur och rävar i stycken...?
   The Girl Who Loved Tom Gordon är en av de tätaste Kingromaner jag läst och upplagd för att pÃ¥ klassiskt vis slukas frÃ¥n pärm till pärm. Naturbeskrivningarna är ytterst levande och King har perfekt lyckats förmedla hur en ung flicka tänker och agerar i en sÃ¥ pass desperat situation. Det känns även fräscht att huvudpersonen är en ung flicka för en gÃ¥ngs skull. Trisha McFarland skulle praktiskt taget kunna vara Kyra Devore frÃ¥n Bag of Bones nÃ¥gra Ã¥r senare.
   Den uppenbara kopplingen till baseball kändes pÃ¥ förhand en smula oroväckande. Denna amerikanska nationalsport är ju inte pÃ¥ lÃ¥nga vägar lika populär i Sverige och även relativt komplicerad, men det är egentligen bara i ett segment i boken som det blir lite okända termer och rabblande av "kända" spelare. Dock är baseballmatchernas struktur en metafor för Trishas tid i skogen samt att boken i stället för kapitel är indelad i sÃ¥ kallade "innings". Ã…terigen ett nytt grepp frÃ¥n King.
   Ã„ven om det pÃ¥ copyrightbladet i boken stÃ¥r att det inte är nÃ¥gon slags reklam för Boston Red Sox sÃ¥ kan man nog räkna med att Tom Gordon fÃ¥r rätt sÃ¥ mÃ¥nga nya fans. Jag tänker i alla fall lägga honom pÃ¥ minnet om man skulle se nÃ¥gon baseballmatch nÃ¥gon gÃ¥ng!
   The Girl Who Loved Tom Gordon är ingen upprepning av tidigare berättelser eller böcker, utan känns fräsch pÃ¥ mÃ¥nga sätt och för en gÃ¥ngs skull var det skönt med en kortare bok som man kunde läsa ut pÃ¥ tvÃ¥ dagar. Därför delar jag ut betyget 4 Följeslagare av fem möjliga.
Jag instämmer i att The Girl Who Loved Tom Gordon är en lysande bok, man känner verkligen för Trisha, när hon råkar ut för all världens djävulskaper på en gång. Det är så bra beskrivet av King att man nästan tror att man råkar ut för det själv. Detta är King när han är som bäst!
   Tyvärr sÃ¥ hÃ¥ller det inte riktigt hela vägen. Slutet, som tyvärr är ganska sÃ¥ lätt att förutse (Ã¥tminstone till vissa delar), hÃ¥ller inte samma klass som resten av boken. Det verkar som om King blivit stressad för att hinna avsluta i tid och dÃ¥ i all hast slängt ihop ett slut. I de tvÃ¥, tre sista kapitlen händer allt i en faslig fart och detta ledde till att Ã¥tminstone jag kände mig lite besviken och snopen pÃ¥ slutet. Jag hade hoppats pÃ¥ att King skulle leverera ett lite mer realistiskt slut, vilket han tyvärr inte gjorde denna gÃ¥ng...
   Av fem möjliga Följeslagare, var jag innan jag läst slutet, beredd att ge The Girl Who Loved Tom Gordon en 4:a men nu blir det tyvärr endast en 3:a.
Först publicerad i Följeslagarna #47 - 1999-05-03

The Dead Zone - säsong 1

DVD-box, publicerad på foljeslagarna.com 2003-08-11

Det har väl inte undgått någon Följeslagare att det går en TV-serie i USA baserad på Stephen Kings The Dead Zone. Vi har ju rapporterat ganska friskt om serien i våra utskick och redan tidigare recenserat pilotavsnittet. Serien har hittills gått två kortare säsonger och nu hänger det lite på TV-bolaget ifall det blir en tredje säsong. Vi får hoppas det för The De... [Läs hela recensionen]