From a Buick 8

Format: Bok  •  Scribner (2002)

Stephen King har för vana att avsluta sina böcker med att skriva när och var böckerna skrivits. From a Buick 8 skrevs på fem olika platser mellan april 1999 och mars 2002. Nästan tre år. Det är ovanligt lång tid för en bok på ganska exakt 350 sidor.
   Sanningen är den att King låtit From a Buick 8 ligga ett tag eftersom den paradoxalt nog innehåller en händelse som kusligt nog nästan upprepades i verkligheten. Curtis Wilcox, polis vid Troop D i Statler, Pennsylvania mister sitt liv när rattfulle Bradley Roach vingligt mosar Curtis mot sidan av en långtradare, ett scenario som påminner en hel del om Kings olycka sommaren 1999.
   Curtis son i övre tonåren, Ned, försöker bearbeta sin sorg genom att hålla sig runt faderns arbetsplats. Ned hoppar in där hjälp behövs, om det så väl snöskottning eller att kommunicera med poliserna. Ned smälter snabbt in i gänget och blir en uppskattad medarbetare.
   En dag hittar han en läcker bil i ett skjul. Som alla andra tonårsgrabbar blir han fascinerad av den gamla Buicken som står där, i perfekt skick dessutom. När han frågar polischefen Sandy om bilen tvingas Sandy berätta hemligheten om Buicken i skjulet, en hemlighet som aldrig lämnat Troop D och dess poliser.
   1979 rullade bilen upp en bensinmack. En mystisk svartklädd man lämnade bilen och försvann bakom ett hörn för att aldrig mer komma tillbaka. Kvar stod Bradley Roach, ja - samma Bradley Roach som körde ihjäl Curtis Wilcox med en övergiven Buick 8. När polisen, Curtis Wilcox och kollegan Ennis Rafferty kommer för att beslagta bilen upptäcker de en del konstigheter med den.
   För det första är den inte smutsig, vilket den borde vara då den rullat längs regnvåta gator. Detaljer stämmer inte överens med de Buicks som tillverkades vid samma tid och tändningen går inte att vrida om. Det är som om bilen är en prototyp, en modell, och om det nu är så hur kunde den då rulla upp till bensinmacken och vem var personen som körde den?
   Polisen bärgar bilen till Troop D och förvarar den i ett skjul tills vidare. Samma kväll försvinner Ennis Rafferty. Ingen vet var men alla invigda misstänker att det har något med bilen att göra. Curtis Wilcox intresserar sig extra mycket för bilen. Han utför olika experiment och tester, för anteckningar och dokumenterar. Låter som en ganska harmlös hobby, förutom att Buicken inte är någon vanlig bil. Plötsligt brister den ut i märkliga ljusspel som alla nästan slutar likadant - att bilen föder något, varelser ingen tidigare har sett…
   På förhand har många trott att From a Buick 8 ska vara en kopia av Christine, men det kan ni kanske av ovanstående summering av boken räkna ut att den inte är. Den enda likheten är egentligen att det finns en gammal amerikansk bil med i båda böckerna. Christine är ute och röjer, medan Buicken står stilla i ett skjul. Sen kan man inte låta bli att märka likheten mellan omslagen på From a Buick 8 och Donald M Grants exklusiva Christine
   From a Buick 8 handlar till stor del om (manlig) gemenskap (det är visserligen en tjej med i gänget, men mest män), något som Kings skrivit mycket om i sin karriär, inte minst i Dreamcatcher förra året. Som vanligt gör han detta med fingertoppskänsla och stor finess. Karaktärerna i boken är fint utmejslade och trovärdiga. För att göra de olika karaktärerna ännu tydligare byter boken berättare hela tiden, även om det är polischefen Sandy som är bokens huvudsaklige berättare. En sympatisk typ.
   Jag tror att många kommer att ställa sig en hel del frågor när boken är utläst. Det är mycket som inte får sin förklaring, men - som jag tror det konstateras någonstans i boken - alla frågor kräver inte ett svar.
   Stephen King har gjort det igen. From a Buick 8 är ännu en bra bok med gott om smaskiga skräckinslag och mystiska varelser som närmast leder tankarna till novellen "The mist". Med andra ord får From a Buick 8 4 Följeslagare av 5 möjliga.
En skillnad som jag såg mellan From a Buick 8 och de flesta övriga böcker King skrivit är slutet. I From a Buick 8 får vi inte förklaringar till allt som har med Buicken att göra. Vi får inte veta vad den är till 100%, vi får inte varifrån den kommer och vi får inte veta vad som kommer att hända med den i framtiden. Det är upp till läsaren att bestämma vad som händer. I vanliga fall gillar jag det inte alltid men denna gång funkar det faktiskt! Man har ju trots allt sina aningar…
   Tyvärr finns det inte många kopplingar till andra Kingböcker i From a Buick 8. De enda som jag hittat är att man nämner tidningen Inside View. Det är samma magasin som nämns i The Dead Zone och "The night flier". En annan koppling (som visserligen inte är till Kings böcker) är namnet Cynthia Garris. I boken är det en servitris men i verkligheten är det Mick Garris (som samarbetade med King i The Shining och The Stand bland annat) fru.
   Det tog King två år att skriva From a Buick 8. King började 1999 och var klar 2001. Detta berodde dock inte på att King börjat skriva långsamt utan på att han råkade ut för sin olycka. King hade skrivit ett första utkast innan olyckan men kände att han ville göra mer efterforskning om polisen i Pennsylvania innan han färdigställde boken. Detta kunde han dock inte göra förrän han blivit bättre. Hade inte olyckan inträffat skulle From a Buick 8 egentligen ha varit ute före Dreamcatcher som kom 2001.
   Betyget då? Jo, det blir bra. From a Buick 8 får 4 Följeslagare av 5 möjliga.
Först publicerad i Följeslagarna #151 - 2002-09-30

The Dark Tower: The Journey Begins

Bok, publicerad på foljeslagarna.com 2012-01-01

The Journey Begins är volym sex i The Dark Tower-serien, men det är samtidigt volym ett i den omgång som bär “mellantiteln” The Gunslinger, och redan där avslöjas det vad det är för del i hela The Dark Tower-sviten vi har att göra med. Japp, den här omgången betar av den första boken i sviten. Det är en ny tecknare från och med nu. Jae Lee har klivit av oc... [Läs hela recensionen]