Sommardåd
(Originaltitel: Apt Pupil)

Format: Ljudbok  •  Inläst av Christoffer Nordenrot, Bonnier Audio (2018)

Jag har alltid gillat den svenska titeln "Sommardåd" på novellen "Apt Pupil". I Sverige fick novellerna i Different Seasons årstidsrelaterade namn, vilket inte är taget ur luften. Även på engelska figurerar årstiderna som extratitlar och här lyder frasen "Summer of Corruption" vilket skulle kunna översättas till "Förfallets sommar". "Sommardåd" har en mystisk klang som förvarnar om den ondska som finns i den långa novellen.
   King skrev novellen direkt efter att han blivit klar med The Shining och när han var färdig kände sig han sig så slutkörd att han tog tre månader ledigt från skrivandet. Det är ganska unikt för en författare som alltid verkar skriva, men samtidigt känns det som en naturlig påföljd efter den urladdning som novellen är. För många är "Sommardåd" något av det bästa King har skrivit, och jag är böjd att hålla med. Jag håller dessutom med, vilket styrks av att jag ger den högsta betyg.
   Novellen tar sin start sommaren 1974 och pågår under några år. Trettonåringen Todd Bowden har efter visst skickligt detektivarbete lyckats pussla ihop något som omvärlden missat i närmare 30 år: Den gamla mannen som bor i närheten, som Todd av en slump hamnade bredvid på bussen, är inte Arthur Denker som det står på brevlådan utan i stället krigsförbrytaren och nazisten Kurt Dussander som varit efterlyst och hållit sig hyfsat under radarn sedan andra världskrigets slut.
   Dussander nekar till pojkens påståenden först men bekräftar dem ganska omgående. Han inser att det handlar om någon form av utpressning men några pengar kan grabben inte pressa ur honom, så vad vill han ha? Todd vill höra Dussander berätta om allt. Om lägren, om experimenten, om gasugnarna - ja, allt. Ju värre berättelser desto bättre. Vägrar han eller försöker skada Todd finns hans upptäckter noggrant dokumenterade.
   Dussander har inget val och börjar berätta och Todd suger i sig som en svamp. Han är en duktig elev (”apt pupil”) i skolan men skolarbetet blir lidande när han tillbringar allt fler timmar med den gamla nazisten. Så illa att betygen blir drastiskt sämre. När skolan vill ha ett möte med Todds föräldrar går Dussander dit som ”farfar” och insatsen leder till att han får en hållhake på grabben. Plötsligt är maktbalansen utjämnad. Samtidigt har de båda påverkats av de gamla historierna och en ond lust har väckts till liv hos dem.
   Genomgående för berättelserna i Different Seasons (eller Årstider som den numera heter på svenska) är avsaknaden av övernaturliga inslag och faktum är att verklig skräck biter hårdare. Ondskan i nazismen avtar inte med tiden och novellen lyckas förmedla en märklig relation mellan två människor där ondskan är den gemensamma nämnaren. Det är kanske en thriller snarare än en rysare om man ska prata i filmtermer men ruskigt bra är den i alla fall.
   Så här runt 35 år efter originalöversättningen känns det som om Mårten Edlunds text skulle behöva putsas till lite. Det är några partier här och där som känns onödigt dammiga, och framför allt reagerar jag på att novellens absolut sista mening är otydlig i den svenska översättningen jämfört med Kings original. De svenska ordvalen skapar en möjlighet till egen tolkning som gör att i alla fall jag trott att novellen slutat på ett visst sätt fram till att jag läste den på engelska.
   Ljudboken är drygt nio timmar i normal hastighet men fungerar väldigt bra i 1,5x och åter igen tycker jag Bonnier Audio lyckats fint med att hitta rätt inläsare till storyn. Skådespelaren Christoffer Nordenrot är ingen yngling men tillräckligt ungdomlig för att ge berättelsen rätt snärt och tillräckligt varierad i sin röst så att Dussander blir en tydlig karaktär utan att det blir radioteater.
   Novellen (eller, ja, kortromanen kanske?) är som tidigare konstaterats en av Kings bästa och den fungerar fint som ljudbok. Högsta betyg: 5 Följeslagare!

Fotnot: Läs även denna 20 år gamla artikel från Följeslagarna #3 där vi berättade om filmatiseringarna av novellen.
Publicerad 2018-09-17

Väckelse

Bok, publicerad på foljeslagarna.com 2014-11-25

Det känns svårt att skriva om Väckelse utan att nämna det riktigt unika med boken, nämligen att det är den Stephen King-bok som släppts absolut snabbast i Sverige. Även om det inte blev exakt på dagen samma som i USA, eller ens dagen efter, så var det bara ungefär en vecka tills översättningen fanns jämsides det amerikanska originalet Revival i bokhandlarna. En fa... [Läs hela recensionen]