The Dead Zone - säsong 1

Format: DVD-box  •  Diverse regissörer, USA Network (2002)

Det har väl inte undgått någon Följeslagare att det går en TV-serie i USA baserad på Stephen Kings The Dead Zone. Vi har ju rapporterat ganska friskt om serien i våra utskick och redan tidigare recenserat pilotavsnittet. Serien har hittills gått två kortare säsonger och nu hänger det lite på TV-bolaget ifall det blir en tredje säsong. Vi får hoppas det för The Dead Zone är en mycket lyckad TV-serie. Vi får också hoppas att den dyker upp i svensk/nordisk TV i framtiden så att fler får möjlighet att se serien.
   Tidigare i somras släpptes en DVD-box (Region 1) med den första säsongens 13 avsnitt samlade på fyra skivor. Hur har då de lyckats föra över Kings bok till TV-serieformatet? Jo, det har de gjort genom att dels vara väldigt trogen förlagan och samtidigt utvecklat historien med egna idéer utan att spåra ur och misshandla Kings historia.
   De första två avsnitten sitter ihop och följer halva boken kan man säga. Historien utspelar sig i mitten av 90-talet. Johnny Smith, spelad av Anthony Michael Hall, är en lärare åt det lite mer excentriska hållet. Han har ett förhållande med sin kollega och barndomskärlek Sarah Bracknell (Nicole deBoer) och de planerar ett liv ihop. Men planerna går i kras när Johnny krockar med en lastbil och faller i koma.
   Sex år senare vaknar han upp och allt är förändrat. Hans mor har dött och givit bort alla sina pengar till den småskumma pastorn Gene Purdy (David Ogden Stiers). Hans kärlek Sarah har gått vidare och skaffat familj med en ny man, även om hennes barn också är Johnnys barn. Till råga på allt har han efter uppvaknandet fått förmågan att se bakåt och framåt i tiden genom att bara röra en person. Läkarna påstår att Johnny efter olyckan använder en "död zon" i sin hjärna.
   Johnny återhämtar sig från olyckan och använder sin förmåga för att hjälpa polisen att ta fast en seriemördare.
   Med det slutar serien att följa boken och tar en egen väg. Några av de tillägg som gjorts är först och främst en rad karaktärer. Pastor Purdy är en. Johnny gillar inte honom men tar ändå emot Purdys hjälp. Bruce Lewis (John L. Adams) är en skötare på sjukhuset som blir kompis med Johnny. Enligt uppgift skrevs han in i serien som ett bollplank för Johnny, och även om det säkert är sant är Bruce en rätt skön person som passar bra in serien.
   Ytterligare en ny karaktär är reportern Dana Bright (Kristen Dalton) som också fått en större roll i serien än vad som var tänkt från början. Hon är en cynisk, grävande reporter på "the police beat" för Bangor Daily News (sedd ur tidningsbranschen, där jag faktiskt jobbar, är hon en smula overklig) som bevakar det mesta Johnny gör. Hon får sedermera ett lite mer personligt intresse i Johnny, vilket inte är helt populärt hos Sarah.
   En förändring som jag verkligen gillade är att Sarah gifte sig med sheriffen Walt Bannerman (Chris Bruno) vilket var ett riktigt genidrag hos skaparna av serien. Här blir det direkt en spänning mellan Johnny och sheriffen. Dessvärre avtar denna spänning allt för snabbt när serien rullar vidare. De blir kompisar och samarbetar utan några större problem.
   Den största förändringen är dock att Johnnys egenskaper skiljer sig från boken. De är mer utvecklade, vilket ger större utrymme för variation i avsnitten. I ett ganska jobbigt avsnitt utspelar sig allt i en dröm där alla roller är ombytta. I ett annat avsnitt får Johnny i sig en drog vilket gör att han fastnar i sina visioner. Ganska påhittigt må jag säga.
   Avsnitten är dock ganska ojämna. Vissa är helt klart mindre bra medan andra är mycket bra. Det märks att de utvecklat serien under säsongens gång, vilket förstås är bra. I säsongsavslutningen återgår de till Kings original och tar in galningen Greg Stillson (Sean Patrick Flanery), en ung framgångsrik politiker som Johnny förutspår ska starta ett världskrig. Givetvis får Stillson ekonomiskt stöd av Pastor Purdy vilket gör att Johnny blir mer inblandad i Stillson än vad han kanske önskat sig. Hur det hela fortsätter avslöjas i säsong två.
   Sammanfattat är The Dead Zone en mycket bra serie, inte bara ur vinkeln King utan i sin helhet, och det är tack vare en bra uppsättning skådespelare och framför allt riktigt välgjorda effekter. Där har de verkligen lyckats få till det på ett perfekt sätt. Johnnys visioner är påhittiga och ofta mycket originella. Ibland har de gjort syftningar på scener ur de första två avsnitten och lagt till någon detalj. Jag fattar inte riktigt hur de har gjort det. Antingen är det avancerad dataredigering, eller så spelade de in alternativa versioner av scenerna på en gång. Riktigt lyckat är det i alla fall och imponerande på sitt sätt.
Är v värd att köpa? Ja, absolut. Både som Kingobjekt och som vanlig thrillerserie. Jag skulle vilja beskriva serien som en blandning av "The X-files" och "Sex feet under", fast lite enklare än de båda avancerade serierna. Jag köpte mitt ex av boxen via eBay men den går givetvis att köpa på andra ställen som säljer Region 1 internationellt, http://www.dvdboxoffice.com till exempel. Observera dock att det finns en separat DVD med de två första avsnitten på marknaden också.
   The Dead Zone - Säsong 1 är värd 4 Följeslagare av 5 möjliga. Kanske inte den starkaste fyran jag delat ut, men det ska bli mycket spännande att se hur serien utvecklar sig när säsong 2 släpps på DVD i framtiden.
Förutom alla 13 avsnitt innehåller DVD-boxen en massa extramaterial. På varje DVD (utom den fjärde) finns "storyboards" för en del eller alla avsnitt. Du kan alltså se hur lika manus och den färdiga scenen blev. Det är rätt kul att se hur de tänker fram en scen och sedan se hur den blev.
   Det finns även en "bakom scenerna" special på varje DVD. De behandlar olika områden och har titlarna "Music and special effects", "Genesis", "Writing" och "Guest Stars". De som jag tycker bäst om är:
   1. "Music and special effects" där man får se hur de lyckas med de specialeffekter som gör så att det ser ut som om Michael Anthony Hall går omkring ibland en massa saker som står stilla i luften. Mycket underhållande!
   2. "Guest Stars" där det finns en intervju med Sean Patrick Flanery som spelar Stillson. Han har blivit något av en favorit för mig. Jag minns att jag såg honom i "Young Indiana Jones" (där han spelar just Indiana Jones) och var då föga imponerad. Kanske har han blivit en bättre skådis. Nu är han dock perfekt som Stillson!
   Det finns även en del promos för säsong 2 med i boxen.
   Detta är en mycket bra box som jag verkligen tycker att ni ska köpa. Tyvärr är nog detta den bästa chansen som vi skandinaver har att få se denna suveräna serie inom en överskådlig framtid. The Dead Zone håller faktiskt måttet även om allt som händer inte finns med i boken.
   Betyget blir 4 starka Följeslagare av 5 möjliga.
Först publicerad i Följeslagarna #171 - 2003-08-11

Paranoid

Dollarbaby, publicerad på foljeslagarna.com 2002-02-18

När jag först hörde talas om att någon skulle göra en film av Kings dikt Paranoid: A Chant så kunde jag inte låta bli att småskratta för mig själv. Göra film av en dikt - det går väl ändå inte? Efter att ha sett Jay Holbens mästerliga Paranoid kan jag konstatera att det gör det visst det! Jag hoppas verkligen att denna kortfilm får ett bättre öde än me... [Läs hela recensionen]