The Dark Tower: The Fall of Gilead #4

Format: Tidning  •  Av Peter David, Robin Furth och Richard Isanove, Marvel (2009)

Det märks att vi börjar närma oss slutet på The Dark Tower i tecknat format. Visst, det är en hel omgång kvar och lite till, men skruven dras åt ett par extra varv i detta nummer. Det börjar dock ganska poetiskt när Steven går igenom läget för sina närmaste män. Spionen - och som vi läsare vet, förrädaren - Justus menar att Farsons trupper är undermannade just nu så det är genast läge att göra en oväntad attack, och detta är mycket nödvändigt inte minst för att rentvå Roland som riskerar att bli dömd av en lynchmob om inte bevis läggs fram.
   Tyvärr drivs Steven in i en fälla och som Roland dystert konstaterar i slutet av storyn är detta "början på slutet"...
   Mycket bra nummer, som sakta växer fram till en hotfull, pressad situation och klassisk revolvermannaaction. Jag gillar det skarpt och även om Richard Isanoves teckningar inte riktigt är i samma kvalitet som Jae Lees så håller han fanan högt in i det sista. Det är riktigt lovande inför det sista dryga halvåret med serien och jag vill genast ha mer.
   Fyra Följeslagare av fem möjliga!
Ja, nu är det full action när det gäller The Dark Tower. Revolvermännen tvingas slåss för sina liv och när numret slutar är utgången fortfarande oviss. Vi bjuds på spänning, förräderi och action och jag skulle nog nästan vilja gå så långt som att säga att detta nummer är det mest actionladdade som vi sett hittills... och jag gillar det. Nästa nummer kommer dessutom förmodligen bli ännu bättre när vi får upplösningen på slaget om Gilead.
   Är det något man kan klaga lite på så är det alla dessa skisser som vi får med. Hoppa över det och ge oss mer seriesidor istället. Det känns lite som om extramaterialet börjar dippa lite. Även om det i just detta nummer är rätt intressant att läsa att David Lafuente som gjorde ett av omslagen ville ha med karaktärerna från böckerna i bakgrunden istället för de som är aktuella i serien. Det fick han dock inte.
   Numret är dock bra och jag ger det fyra Följeslagare av fem möjliga.
Först publicerad i Följeslagarna #254 - 2009-09-02

Drunken Fireworks

Ljudbok, publicerad på foljeslagarna.com 2015-06-30

Drunken Fireworks är vad man skulle kunna kalla en novell-ljudbok eftersom det är just det: En novell från Kings kommande samling som släpps som ljudbok ungefär ett halvår innan pappersboken. Man kan också säga att det inte är någon skräckhistoria på något vis, utan snarare en humoristisk sak där två familjer tävlar i att bräcka varandra med spektakulära fyrve... [Läs hela recensionen]